MOPH XX, 11/1-3 (1250): «Mandamus autem fr. Bo[naventure] vicepriori Spoletano ut quos minus idoneos recepit, in grammatica instruere teneatur»; 23/17 (1258): «Mittimus conventum Spoletanum, prior fr. Lucas Pistoriensis»; XIX, 221a (1380-99); XVII (1510 ca.).
ASV, Reg. Later. 158, ff. 213v-214v (Giovanni XXIII, Roma 12.V.1412): «Sane petitio dilecti filii prioris et fratrum domus Sancti Salvatoris Spoletan. OP... continebat quod dudum quondam Puccius Gregoritti, tunc civis spoletanus,... in eius voluntate ultima testamentum...».
Le tribolazioni degli spoletini: San Domenico d’Arezzo 1326. Racconto e legenda, «Archivum Fratrum Praedicatorum» 64 (1994) pp. 96-100.
→Regesta..., cerca "spol" (1474 ss.)
S. NESSI, La diocesi di Spoleto tra tardoantico e medioevo, AA. VV., Umbria cristiana dalla diffusione del culto al culto dei santi, Spoleto 2001, 833-81.
Me ne fa dono l'A., con molti altri estratti di sue pubblicazioni, in dic. 2008. Grazie. E la lettura di taluni sui testi mi ha fatto vedere l'errore d'identificazione topografica «Montefalcone (Ascoli Piceno?)» di ed. a stampa «Archivum Fratrum Praedicatorum» 64 (1994) 97, in luogo della pieve San Fortunato di Montefalco (prov. Perugia, diocesi Spoleto).
AA. VV., Spoleto. Un cantiere per la cultura. La chiesa di S. Domenico ristaurata (2005). Notizia in DHN 14 (2005) 23-25:
«Padre Carlo Longo lo ha fatto in maniera encomiabile, con linguaggio semplice, a volte persino divertendo la platea che ha anche mugugnato quando l'arrivo del ministro Buttiglione ha interrotto la sua relazione, giunta per la verità quasi a conclusione. E allora ripercorriamo, in sintesi, l'interessante excursus fatto da padre Carlo:
- 1235 un gruppo di domenicani, ospitati dai cittadini, tenta di aprire un convento a Spoleto ricevendo nell'ordine (1236) il beato Giacomo Bianconi da Bevagna.
- 1245 fr. Pietro da Verona passa da Spoleto e viene invitato a predicare al popolo ed esorta i magistrati cittadini a favorire l'apertura del convento domenicano.
- 23 aprile 1248 il cardinal Raniero Capocci, governatore del patrimonio di San Pietro, su richiesta del popolo e del comune di Spoleto, concede ai domenicani la cappella di San Salvatore con i locali adiacenti appartenenti ai monaci di San Pietro di Ferentillo.
- 28 novembre 1251 la pace stipulata tra i cittadini di Spoleto per l'intervento del domenicano fr. Orlandino.
- 1248-1259 grazie alle donazioni dei cittadini viene costruita la nuova chiesa di San Salvatore alla quale Papa Alessandro IV, il 26 giugno 1259, concesse un'indulgenza nelle feste di San Domenico e di San Pietro martire e nel giorno della Dedicazione.
- 1285-1290 governo della diocesi del primo arcivescovo domenicano, fr. Paperon de Paperoni; si chiamava, per l'esattezza Paperonus de Paperonibus, di famiglia senatoria romana (a lui si sarebbe ispirato Carl Barks, il disegnatore disneyano noto come "l'uomo dei paperi", quando creò dalla sua matita lo zio di Paperino, n.d.r.).
[vedi ora ..\nomen2\paparo1.htm]
- 1288 completamento degli edifici conventuali e istituzione in convento di uno studium in artibus.
- 1299-1303 governo del secondo arcivescovo domenicano, fr. Niccolò (Albertini?), detto il cardinal di Prato.
- 1305 nello studio conventuale comincia a insegnarsi l'ars nova.
- 1309 lo studio conventuale diviene studium philosophiae e tale rimarrà in avvenire.
- 1319-1322 le città dell'Umbria e i domenicani di Spoleto con esse si sollevano contro il governo papale.
- 29 aprile 1419 gli spoletini sconfiggono Tommaso Petrucci che assediava la città nel giorno della festa di San Pietro martire che fu proclamato patrono di Spoleto
- le pinzocchere dei frati di San Salvatore si ritirarono in casa Fraschetta fondando il monastero domenicano di Santa Caterina della Rosa.
- 1464 l'invenzione del Santo Chiodo da parte del beato Gregorio di San Brizio e la donazione della reliquia, alla sua morte (1373) alla Chiesa di San Salvatore.
- 1574 il trasferimento delle monache di Santa Caterina all'antica chiesa di S. Andrea, oggi Teatro Nuovo».
C. Longo, Una relazione seicentesca sugli insediamenti domenicani di Spoleto, AFP 76 (2006) 171-216. In pp. 188-213 edizione di Cronica siue historia erectionis ac fundationis ecclesię et conuentus Sancti Saluatoris de Spoleto, ordinis Predicatorum sancti Dominici: relazione (1672 ca.) di fr. Pietro Martire Frosciante († 31.X.1673 84enne).
S. NESSI, Pier di Giovanni Olivi e Dante nella glorificazione dell'Ordine francescano a Montefalco, «Il Santo» 48 (2008) 267-82. Spunti sulla storia degli "Spirituali", convento dei Minori in Montefalco (prov. Perugia, diocesi Spoleto) e affreschi di Benozzo Gozzoli 1452. E l'autore Nessi si firma "Chiesa-Museo San Francesco, 06036 Montefalco (PG)".
AA.VV., Archivio di Stato di Perugia, e Sezioni di Assisi, Foligno, Gubbio e Spoleto (Ministero per i Beni e Attività Culturali, Archivi Italiani 32), a c. di P. Franzese, Viterbo (BetaGamma editrice) 2011, pp. 26.
J. CANNON, Religious Poverty, Visual Riches. Art in the Dominican Churches of Central Italy in the Thirteenth and Fourteenth Centuries, Yale University Press, 2013, pp. 287-92, 443a.
Pp. 289-91: «It will be helpful to consider, in some detail, the phases and functions of one such cluster of images - those in the nave of S. Domenico, Spoleto - and their relation to images elsewhere in the saure church. Conservation work in the 1930s, 198os and after the earthquake of September 1997 revealed several areas of mural painting. On the north nave wall, about a third of the way from the west front to the transepts, a substantially repainted fifteenth-century Pietà still receives the homage of a bank of electric candles (fig. 257). Above it are remnants of a late-sixteenth-century landscape of Golgotha, perhaps a frescoed context supplied retrospectively for the Pietà; this borders and partly overlaps an assortment of some dozen discrete paintings, probably dating variously from the later thirteenth to the later fourteenth centuries, which cover parts of the wall from close to pavement level upwards for roughly seven metres and sideways for approximately six metres.
The earliest visible stratum of painting in this area is at the top right, bordered above by a trellis-pattern foliate motif. To the left is an Annunciation with standing Virgin, framed by a baldachin-like enclosure with coffered dome; to the right the Virgin and Child are seated in a throne, and were originally accompanied by at least one standing saint, of whom only a remnant is now visible (fig. 258). A vertical |290| strip of damage now divides the two images, obscuring whether they were originally parts of the same compositions, or at least contiguous. The Annunciation has suffered generai surface wear, while the surface of the Enthroned Virgin has been systematically chiselled to provide a key for a subsequent layer of intonaco. Despite these differences in current condition, it appears likely that both works were executed by the same artist, a very skilled master with close knowledge of Byzantine painting, working in the last third of the thirteenth century. The Enthroned Virgin shares certain features with Coppo di Marcovaldo's Madonna del bordone (1261) and related works, notably the shape of the short, pale veil, and the gesture of holding the Child's foot, with index finger touching the heel (see fig. 63). The curved top of the throne back recalls the Virgin and Child from the Servite church in Orvieto (now in the Museo dell'Opera del Duomo there) and the rays on her pink halo seem to suggest a three-dimensional halo like that in the Orvieto image. Below the Enthroned Virgin, on a slightly smaller scale, is a fragmentary standing Virgin and Child, difficult to read owing to its chiselled surface, but also reminiscent of Palaiologan painting, and probably executed by the same artist or artists.
|291| These large-scale, high-quality works were probably executed soon after the completion of this part of the church: building was under way in the 1250s and was sufficiently advanced before the end of the decade for the church to be dedicated. The paintings could have been executed with the aid of scaffolding still being used for building work, or alternatively during the subsequent extension of the nave to the west, probably in the last decade of the thirteenth century. The location of these murals high up on the wall confirms that they were not designed to function as altarpieces, but they may nevertheless have been related to a neighbouring altar dedication. Although the precise location of the tramezzo at Spoleto is uncertain, it must have stood significantly to the west of the transepts (to allow room for the choir) and to the east of the south portal (to allow access to the nave for the laity), in the region of the windows second from the east in the north and south nave walls. Thus the eastern edge of the zone of painting on the north nave wall may have bordered the screen (see figs 202, 256). 1f that was the case, these images may have related visually to a Virgin altar, in its traditional location on the north side of the west face of the screen. Lay devotion to the Virgin was strongly encouraged by the Spoletan Dominicans: an indulgence of 1248 confirms the early existence of a Virgin confraternity which met for the celebration of Mass and a sermon in her honour on the first Wednesday of every month. We may speculate that here, as in other Dominican churches during the thirteenth century, confraternity funding supported the acquisition of an image of the Virgin».
17.VI.2014. DHN 20 (2011) p. 135 n° 646-67.