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2. La cronica fratrum presenta se stessa

ASMN I.C.102 E 149Gaude felix parens Hyspania (ant. vespri s. Domenico)Cinque esemplari di cronica fratrum a noi conosciuti. Tutti dell'area toscana e umbra, entro l'unità amministrativa della provincia cosiddetta Romana, area dell'Italia mediana. Verosimilmente gli unici esistiti, a nostra attuale conoscenza e in mancanza d'attendibili indizi d'altri esemplari perduti; tardivi rinvii o brandelli ex antiqua Cronica del convento Santa Maria in Gradi di Viterbo non approdano ad una cronica fratrum trecentesca ma alla cronaca (perduta) d'Ignazio di Giovanni Manardi 1557 (Cronaca antica di Santa Maria in Gradi di Viterbo..., AFP 65 (1995) 185-233).

Interpelliamo i prologhi delle nostre cronache. Che siano esse stesse a dirci che cosa sono e cosa vogliono essere. E seguiamone il comportamento alle origini, là dove il modello originario della cronica fratrum prende sagoma, ritocca il profilo, si perfeziona, evolve, si rafferma.

       1280 Cr SMN

|3r| <Prologus>. Ad utilitatem et suffragium animarum fratrum nostrorum decedentium et ad exemplum posteris et consolationem legentium visum est fratribus quod nomina ipsorum memorie commendentur. Et si placuerit priori, poterunt legi omnes per ordinem sicut infra sunt notati, annuatim in anniversario fratrum in mensa sive alibi, prout priori videbitur expedire. Nomina igitur infra scripta sunt nomina fratrum ordinis Predicatorum qui de civitate Florentie sive de eius predicatione originem contraxerunt et in eodem ordine usque ad mortem perseveraverunt.

Il cronista recupera scarne notizie su 124 nominativi (non conto le interpolazioni tardive) dalle origini del convento fino ad agosto 1280 (ff. 3r-6v), anno d'avvio della cronaca. Alla susseguente prosecuzione su testimonianza diretta premette la rubrica:

|6v| Facta diligenti investigatione a fratribus antiquioribus secundum quod possunt ad memoriam revocare, invenimus ab anno Domini M° cc° xxv c(irc)a[2] usque ad presens tempus, quod est M° cc° lxxx°, supra scriptos fratres, ad requiem post laborem, ad triumphum post militiam, a Domino misericorditer evocatos.

Attendat de cetero sacrista quod defuncto fratre scribat nomen eius cum condictionibus[3] et gratiis, sicut superius in aliquibus est notatum. Si autem frater obierit alibi, quamcitius pervenerit ad notitiam sacriste, etiam si ingnoraverit diem vel annum in quo decesserit, nichilominus studeat nomen ipsius et locum in quo obierit presenti cronice adnotare.

Frater Dominicus de Lucardo, sacerdos, bonus clericus...

primo frate descritto in contemporanea, deceduto il 1° gennaio 1280 fiorentino, 1281. Con la prima mano s'intrecciano presto altre mani entro le prime dodici carte. I cronisti si avvicendano, ciascuno redige le biografie dei frati deceduti al suo tempo di lavoro. Un cronista di fine Trecento (gli si devono gli articoli biografici n° 502-519 ff. 52v-54r, anni 1382-84) torna a fine rubrica d'apertura Ad utilitatem et suffragium, e comprime nello spazio interlineare con la sua minuscola documentaria l'informazione:

Ut numerus fratrum mortuorum ubique possit coligi faciliter et quilibet possit et statim cognoscere de tempore in tempus quot sunt mortui vel suo tempore, si hoc vult scire, ponam[4] in angulo cuiuslibet carte quoto[5] numero sit ille qui primus est in illa carta, cum anno Domini, ubi potest signari (f. 3r); e in cima alla carta: «huius libelli compilator et inventor extitit fr. Petrus de Macchiis». Avvia così su ogni recto di carta un titolo corrente a doppio elemento, millesimo in arabo e numero seriale delle biografie in romano.

       1327-31 Cr Pg 

|9r| Incipit prologus de vita et obitu glorioso venerabilium patrum magistrorum ordinis Predicatorum et dominorum cardinalium eiusdem ordinis absumptorum ac etiam pontificum qui de romana provintia traxerunt originem necnon et de fratribus perusini conventus de hoc mundo migrantibus ad Deum.

Ad laudem et gloriam salvatoris nostri Dei et ad exemplum posteris et consolationem legentium, visum est fratribus quod ad perpetuam rei memoriam cronice anotetur obitus sanctorum patrum et fratrum qui ordinis magisterium tenuerunt. Sunt enim non nulli ex ipsis qui tam in vita[6] quam etiam post mortem miraculis floruerunt; et quia nomina eorum scripta sunt in libro vite, merito non debent deleri a memoria fratrum suorum. Nec est pretereundum de fratribus per Dei gratiam sublimatis[7] in ecclesia Dei qui in scientia et vita et fama[8] plurimum claruerunt in romana curia et per universum orbem; sed quia de omnibus perfecta notitia homini non potest propter nimiam distantiam locorum, de fratribus saltem Romane provincie ad chatadralem[9] dingnitatem promotis non est obnutendum, cum de eorum statu et promotione in eadem provintia certa scientia habeatur. Subsequenter sunt apponenda ad utilitatem et suffragium animarum nostrorum fratrum |9v| nomina defunctorum qui de civitate et diocesi perusina[10] necnon et eius predicatione traxserunt originem et in eodem ordine usque ad mortem perseveraverunt[11]. Explicit prologus.

E alla sezione della cronaca conventuale premette:

|25r| Prologus de obitu glorioso fratrum ordinis Predicatorum conventus p(er)usini.

Ad laudem et gloriam salvatoris nostri Dei et ad exemplum posteris et consolationem legentium, visum est fratribus quod ad perpetuam rei memoriam cronice annotetur obitus venerabilium patrum et fratrum parusini conventus. Sunt enim non nulli ex ipsis qui tam in vita quam etiam post mortem miraculis floruerunt; et quia nomina eorum scripta sunt in libro vite, merito non debent oblivioni tradi de memoria suorum confratrum. Est aut<em adn>otandum et memorie commendandum quod recep<tus> est locus et conventus constructus in civitate Perusii sub annis Domini M°ccxxxiij°. Ubi defuncti sunt, et alibi sicut Domino placuit, subscripti fratres de civitate et eius diocesi, quam etiam pertinentes ad predictum p(er)usinum conventum.

Rubrica. Actendat autem diligenter sacrista quod defuncto aliquo fratre parusini[12] conventus, statim scribat nomen eius cum condicionibus[13] et gratiis. Si autem frater aliquis nostri conventus obierit alibi, quam citius pervenerit ad sacriste noticiam, etiam si ignoret diem vel annum[14] in quo decesserit, studeat nomen ipsius et locum in quo in Domino a suis |25v| laboribus requieverit[15] presenti cronice annotare[16].

De primo fratre conventus parusini ad Ordinem. Frater Christianus domini Ermanni...

Il cronista perugino apre la cronica fratrum alla materia della cronica ordinis (maestri dell'ordine e cardinali OP), introduce in proprio la lista dei provinciali romani; nella sezione conventuale separa chierici da conversi. Temperamento di chi non si accontenta di ricopiare. Ma non lasciamoci sviare: ha avuto sottomano Cr SMN, e da essa riprende pressoché alla lettera gli stilemi che dettano i fondamentali della cronica fratrum: a) visum est fratribus quod ad perpetuam rei memoriam cronice anotetur; b) ad utilitatem et suffragium animarum nostrorum fratrum nomina defunctorum...; c) qui de civitate et diocesi perusina necnon et eius predicatione traxserunt originem et in eodem ordine usque ad mortem perseveraverunt; d) Actendat autem diligenter sacrista... c) la tipologia della brevi biografie e loro successione continuata sullo sviluppo fisico dei fascicoli del libro.


[2] c(irc)a ] ca(?). Qualche dubbio sul ductus di c; da escludere una i finale che concorra a formare M° CC° XXVI di ed. 11.

[3] Bene Florentini Candelabrum [1220-26] V, 22, 3: ed. G.C. Alessio, Padova 1983, 170: «Debet quoque dicere que sit eius condictio, scilicet an clericus an miles an iudex an sit medicus an mercator». Summa Britonis sive Guillelmi Britonis Expositiones vocabulorum biblie [1250-70], ed. L.W. Daly and B.A. Daly, Padova 1975, I, 149-50: condicio conditio condictio; «condiciones sunt proprie testium quasi condictiones quia non unus testis sed plures, vel quia inter se verba testium conveniant» (p. 150).

[4] ponam ] ponatur ed. 

[5] quoto ] quanto ed. Non annoterò più le divergenze di lettura di ed. Necr., a meno che il caso non lo imponga.

[6] vita ] vitea scr. et expungit e

[7] sublimatis ] sublimatos cod.  

[8] fama corr. ex fami 

[9] sic 

[10] perusina su urbevetana(?) eraso

[11] perseveraverunt corr. ex perseseveraverunt 

[12] parusini sic, e qualche altro caso evidente. Più frequentemente la prima vocale resta coperta dal compendio. La dissimilazione vocalica non sembra un lapsus scrittorio ma una ricaduta sul latino dell'apertura di atona, frequente nel volgare dell'area; «frater Raginaldus» in Cr Ov p. 95.

[13] condicionibus ] dicionibus scr., con- add. alia manus

[14] annum add. alia manus

[15] requieverit ] inrequieverit scr. (verosimile attrazione di ritardo con in del precedente in Domino)

[16] Sottolineato nell'originale quanto qui in corsivo. 


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