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COP dist. I, cc. 14-15

 

 

<I  14> De noviciis et eorum instructione, quartum decimum capitulum

 <I  14> Novizi e loro istruzione, capitolo quattordicesimo

Prior noviciis magistrum diligentem in instructione eorum proponat qui eos de ordine doceat, in ecclesia excitet et ubicumque se negligenter habuerint verbo vel signo quantum potuerit eos studeat emendare. Necessaria prout potest debet |149v| eis procurare. De apertis negligenciis cum ante eum pecierint veniam, penitentiam dare vel eos in suo capitulo proclamare. Humilitatem cordis et corporis doceat illos habere iuxta illud «Discite a me quia mitis sum et humilis corde»[18]. Frequenter pure et discrete doceat eos confiteri, sine proprio vivere, propriam voluntatem deserere pro sui voluntate prelati, obedienciam in omnibus voluntariam observare. Quomodo ubique et in omnibus sese habere debeant ipsos debet instruere, et quod locum ubi positi fuerint ubique teneant; quomodo sibi danti vel auferenti, male vel bene dicenti, inclinare debent; qualiter se ad cameras contineant, ut oculos sublimes[19] non habeant; quomodo vel quid orent et quam silenter ut aliis rugitum non faciant; quomodo venia in capitulo vel ubicumque reprehensi fuerint a prelato sit facienda; et quod si quis fratrem suum aliquo modo scandalizaverit, tamdiu ante pedes eius iaceat prostratus quousque placatus |150r| erigat eum.

& Diligente maestro viene assegnato dal priore alla formazione dei novizi. Li introduce alla vita dell'ordine, li sprona in chiesa, ne corregge con parole e segni le negligenze ovunque commesse, provvede quanto possibile alle loro necessità. Assegna penitenza per negligenze vistose quando gliene chiedono venia, o li proclama nel capitolo dei novizi. Li esorta ad umiltà di sentimenti e di comportamento, secondo il detto evangelico «Imparate da me che sono mite ed umile di cuore» (Mt 11, 29). Esigente e discreto insieme, li istruisce circa la confessione, la vita in povertà, la volontà del prelato da preporre alla propria, in tutto consentita obbedienza. E ancora: congruo contegno nelle situazioni più diverse; accontentarsi  del posto assegnato; medesima cortesia verso chi dona e chi toglie, verso l'affabile e l'insolente; prudenza nelle visite alle camere personali; nessuna alterigia di sguardi; modi e parole della preghiera, sottovoce per non assordar il vicino; come far venia in capitolo o dovunque ripresi dal prelato; quando fosse stato di scandalo in qualche maniera al fratello, giacer contrito ai suoi piedi finché non perdonato.

Lectio. Instruendi sunt eciam novicii ut cum nemine contendere presumant, et quod in omnibus magistro suo obediant, in processione socium sibi collateralem attendant, nec loquantur locis et temporibus interdictis. Neminem penitus iudicent, sed si qua ab ullo fieri viderint licet mala videantur, bona suspicentur vel bona intencione facta; sepe enim humanum fallitur iudicium. Et quod non loquantur de absente nisi que bona sunt. Disciplinam frequenter suscipiant[20]. Cum duabus manibus bibant et sedendo. Diligenter libros et vestes et res alias monasterii custodiant. Et si quid petitum fuerit ab uno priore, non petatur ab alio nisi causa exposita; sed nec si a maiore pecierint vadant ad minorem.

& Ulteriore materia d'istruzione dei novizi. Non presumere di contrastare alcuno; obbedire in tutto al loro maestro; nelle processioni tenersi alliniato col compagno collaterale; non parlare in luoghi e tempi interdetti. Non giudicare alcuno; e se il comportamento altrui apparisse disonesto, sospettino retta intenzione, ché spesso fallace è l'umano giudizio. Non parlare degli assenti se non in bene. Sottoporsi di frequente alle discipline. Bere con due mani e a sedere. Custodire con diligenza libri vesti e altri beni del monastero. Fatta una richiesta a un priore, non rivolgersi  contemporaneamente ad un altro se non esponendo il motivo; rivoltisi al superiore non ricorrere all'inferiore.

Lectio. Item confessiones noviciorum ante professionem recipiantur et de modo confessionis et in aliis instruantur. Item novicii ante professionem de debitis se expediant, et omnia alia ad pedes prioris ponant ut se in toto absolvant. Similiter omnes fratres singulis annis semel omnia sibi commissa prioribus |150v| suis exponant pariter et exhibeant, eorum disposicioni reliquendo. Quicumque vero frater pecuniam vel alia quecumque receperit[21] vel habuerit vel expenderit vel dispensaverit vel dispensari fecerit, reddat singulis annis suis maioribus racionem semel vel pluries si fuerit requisitus, videlicet magister ordinis diffinitoribus capituli generalis, prior provincialis diffinitoribus capituli provincialis, prior conventualis priori provinciali vel visitatori, et ceteri fratres priori conventuali. Item novicii infra tempus probacionis sue in psalmodia et divino officio studeant diligenter.

& Prima della professione i novizi accedono alla confessione, istruiti che siano su questa. Similmente prima della professione regolano le pendenze economiche, mettono a disposizione del priore tutti gli altri beni, liberandosi così da ogni diretta responsabilità. Similmente tutti i frati una volta l'anno rendono conto ai rispettivi priori di quanto loro affidato, e lo rimettono a loro disposizione. Qualsiasi frate che abbia ricevuto o detenga danaro e altri beni, li abbia spesi, distribuiti o fatti distribuire, sottoponga la propria amministrazione ai responsabili una volta l'anno, più volte se richiesto: maestro dell'ordine ai definitori del capitolo generale, priore provinciale ai definitori del capitolo provinciale, priore conventuale al priore provinciale o al visitatore, gli altri frati al priore conventuale. I novizi inoltre durante il tempo di prova imparino diligentemente salmodia e divino ufficio.

Lectio. Item infra tempus seu annum probacionis sue ad longinquas partes nisi ob causam necessariam novicii non mittantur nec in aliquo officio occupentur nec vestes eorum ante professionem alienentur nec ipsi ante professionem ordinentur. Item novicii non intersint capitulo nec in dormitorio cum aliis fratribus iaceant, ubi comode poterit observari[22]; sed eorum magister extra capitulum culpas eorum audiat et ipsos quantum potest diligenter in moribus instruat et caritative corripiat.

& Durante il tempo o l'anno di noviziato i novizi non saranno inviati in regioni remote se non per necessità; non impiegati in uffici. Prima che emettano la professione, né le loro vesti siano alienate né essi promossi ad ordini sacri. Non partecipano al capitolo, non giacciono nel dormitorio dei frati, laddove possibile. Il maestro ne ascolta fuori capitolo le mancanze, li istruisce con diliganza nel comportamento, li corregge con carità.

|151r| <I  15> De professione, quintum decimum capitulum

<I  15> Professione, capitolo quindicesimo

Modus faciendi professionem talis est: «Ego N. facio professionem et promicto obedienciam Deo et beate Marie et beato Dominico et tibi N. magistro ordinis fratrum Predicatorum et successoribus tuis secundum Regulam beati Augustini et instituciones fratrum Predicatorum quod ero obediens tibi tuisque successoribus usque ad mortem».
Cum autem fit alicui priori cuicumque, sic facienda est: «Ego N. facio professionem et promitto obedienciam Deo et beate Marie et beato Dominico et tibi N. priori talis loci, vice N. magistri ordinis fratrum Predicatorum et successorum eius, secundum Regulam beati Augustini et instituciones fratrum Predicatorum quod ero obediens tibi tuisque successoribus usque ad mortem».

& Formula della professione: «Io N. faccio professione e prometto obbedienza a Dio, alla beata Maria, al beato Domenico, e a te N. maestro dell'ordine dei frati Predicatori e ai tuoi successori, secondo la Regola del beato Agostino e le istituzioni dei frati Predicatori, che sarò obbediente a te e ai tuoi successori fino alla morte».
Formula della professione quando fatta a un priore: «Io N. faccio professione e prometto obbedienza a Dio, alla beata Maria, al beato Domenico, e a te N. priore di tal convento, in luogo di N. maestro dell'ordine dei frati Predicatori e dei suoi successori, secondo la Regola del beato Agostino e le istituzioni dei frati Predicatori, che sarò obbediente a te e ai tuoi successori fino alla morte».

Lectio. Noviciorum autem vestes in eorum professione benedicentur hoc modo: Ver(siculus)[23] «Ostende nobis Domine misericordiam tuam», R(esponsorium) «Et salutare tuum da nobis», «Dominus vobiscum» et cetera. Oracio: «Domine Iesu Christe qui tegimen nostre mortalitatis induere dignatus es, obsecramus immense largitatis tue |151v| habundanciam ut hoc genus vestimentorum, quod sancti patres ad innocencie et humilitatis indicium ferre sanxerunt, ita benedicere digneris ut qui hoc usus fuerit, te induere mereatur Christum dominum nostrum». Postmodum aspergatur aqua benedicta.

& All'atto della professione si benedicono le vesti dei novizi nel modo seguente. Versicolo «Mostraci Signore la tua misericordia», responsorio «E donaci la tua salvezza», «Il Signore sia con voi» eccetera. Orazione: «Signore Gesù Cristo, ti sei degnato di vestire l'abito della nostra natura mortale; imploriamo la tua immensa generosità: beneDdici queste vesti, dai santi padri approvate in segno d'innocenza ed umiltà; chi le indossa, possa meritare di rivestirsi di te, Cristo nostro signore». Si asperga poi l'acqua benedetta.


[18] Mt 11, 29.    [19] Cf. Prov. 6,17, ecc.

[20] Cf. Ordinarium OP 121-22: De disciplinis...    [21] receperit corr. ex receperint(?) 

infra tempus: testo delle COP immmediatamente precedenti e susseguenti concordano in due formulazioni distinte: «infra tempus probacionis» (utima della lectio precedente) e «Item infra annum probacionis/novitiatus»

[22] «Frater Alexius Iacobi de Stroççis … de suo patrimonio hedificatum est dormitorium novitiorum cum cellis» (Cr SMN n° 513).

<I 15> De professione. A.H. Thomas, La profession religieuse des Dominicains. Formule, cérémonies, histoire, AFP 39 (1969) 5-52. S. Tugwell, Dominican Profession in the thirteenth century, AFP 54 (1984) 31-33.

Atto di professione rogato da notaio. Firenze, capitolo di Santa Maria Novella, 20.III.1322: fr. Giovanni di Bindo da Campiglia OP, distretto di Pisa, asserendo «se maiorem 14 annis esse et ipsam etatem excessísse et esse quasi etatis 15 annorum, fecit professionem in dicto ordine in manibus fratris Tancredi de Urbeveteri prioris fratrum Predicatorum dicti conventus Florentie in hac forma et sub hiis verbis:
Ego fr. Iohannes facio professionem et promicto obbedientiam Deo et beate Marie et beato Dominico et tibi fratri Tancredo priori conventus Florentie, vice fratris Hervei magistri ordinis Predicatorum et successorum eius, secundum regulam beati Augustini et institutiones ordinis fratrum Predicatorum quod ero obediens tibi tuisque successoribus usque ad mortem. Rogans me Uguiccionem notarium quod de predictis conficiam publicum instrumentum» (ASF, NA
3143, f. 89r: 20.III.1321/2). Cf. MD 17 (1986) 283.

[23] Versiculus? Versus?


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