precedente successiva

10. Un trattato sull'appetito razionale

De operibus sex dierum XIII, 1 apre con Gen. 2, 7 «Et finxit Deus hominem de limo terre… et factus est homo in animam viventem».

Et finxit ] formavit volgata, inclusa quella della bibbia parigina medievale; formavit porta il medesimo brano biblico citato a inizio di tratt. XII, 1 (f. 94va, ed. 134). Finxit si è indrodotto sotto l'influsso del De Genesi ad litteram VII, 1 § 1 (e VI, 1 § 1) di sant'Agostino che qui Tolomeo ha sott'occhio. Altrove la variante è espressamente annotata dal frate lucchese: «Unde et alia littera habet et finxit ubi nos habemus formavit» (XII, 2: f. 97ra, ed. 137).

Creazione ex nichilo dell'anima, anima forma del corpo: cc. 1-4 (ff. 103r-107r, ed. 145-151). Tralasciato poi il testo biblico (che sarà ripreso con debito richiamo a inizio tratt. XIV, Gen. 2, 8), Tolomeo apre una lunghissima digressione, e passa ad elaborare un sistematico trattato de potentiis anime orientato a stabilire la dipendenza di tutte le facoltà dall'anima razionale, unico principio di vita e unica forma sostanziale dell'essere umano. Vi dedica il resto di tratt. XIII: cc. 5-19 (ff. 107r-140r, ed. 151-95). «Digressiones facit circa potentias anime» (f. 107rb, ed. 151); «et unde hic specialiter facta digressio» (f. 132rb, ed. 183); «et sic finitur digressio» (f. 135rb, ed. 188), sebbene anche il capitolo seguente e ultimo (c. 19 «de appetitiva potentia sub compendio») va di fatto considerato parte della digressione. Ecco come si articola il trattato sulle potenze dell'anima: divisione delle potenze secondo atto e oggeto (cc. 5-6); potenza vegetativa (cc. 7-10); potenza sensitiva, cinque sensi speciali e senso comune (cc. 11-16); potenza intellettiva (cc. 17-18); potenze appetitive sub compendio (c. 19).

Quest'ultimo capitolo raccoglie brevissimamente la materia sulle potenze appetivive. Più un compendio, per l'appunto, che una vera trattazione, se si raffronta con lo spazio destinato alle precedenti parti del trattato: «Set adhuc restat videre sub compendio de appetitivis potentiis que apprehensivas secuntur; et quia de eis longus est sermo et interpretabilis, nos sub brevitate perstringamus» (XIII, 19: f. 135va, ed. 188). E concisamente introduce all'appetito naturale sensitivo e razionale. Sul razionale così apre il discorso:

Restat nunc videre de ultima parte que vocatur voluntas sive rationalis appetitus, quem quidem Philosophus dicit in III De anima [III, 11: 434a 12-15] esse in parte intellectiva, et inferiorem appetitum movere sicut octava spera inferiores. Hec autem voluntas appellatur a Philosopho in III De anima [III, 9: 432b 3-6] et appetitus rationalis. Et talis potentia tanto nobilior omni alio appetitu quanto altior pars anime in qua radicatur. Et quia nullius partis corporis est actus, ut Aristotiles docet128, et secundum ipsum omnes potentie129  quantum ad motum earum ex ipsa dependent cum se habeat ad ipsas ut supprema spera ad inferiores, ut iam dictum est, inde trahere possumus argumentum ad principale intentum in hoc tractatu quod omnis actio et perfectio in homine ab anima rationali dependet. Sed de ipsa loqui quantum ad suas operationes non est presentis negotii, quia tota consistit circa philosophyam moralem, de qua alibi specialem faciemus tractatum. Nunc autem solum sufficiat aliquid dicere de eius natura et comparatione ipsius ad intellectum et de eius obiecto… (XIII, 19: ff. 137vb-138ra, ed. 191).

Un progettato trattato di filosofia morale. Più precisamente sull'appetito razionale che è la volontà, sembra voler dire Tolomeo. Il rinvio resiste ai sospetti. Né altre sezioni del De operibus né altri scritti tolomeiani a noi pervenuti rispondono al rinvio. Tolomeo ha veramente avuto in animo di trattare in altra occasione, e in uno scritto specifico, quanto qui dà in compendio, cioè quella parte della psicologia filosofica relativa alla potenza della volontà. A differenza tuttavia del rinvio al De iurisdictione imperii et auctoritate summi pontificis opera già composta, qui rimanda a un impegno futuro. Lo ha mai messo in atto?

E ad appendice segnaliamo una peculiarità testuale richiamata, in queste pagine del De operibus sulle potenze dell'anima, dal frequente ricorso al De anima aristotelico. Sul senso comune Tolomeo rinvia due volte al libro «II De anima» (XIII, 16: f. 125va, ed. 173); cui rispondono rispettivamente De anima G 1 (425a 20-27) e G 1 (425a 12-20), ossia libro terzo nella suddivisione propria al testo greco. «Secunda vero potentia est ymaginatio, que et fantasia vocatur a Philosopho, quam sic definit in III De anima quod est motus factus a sensu secundum actum» (XIII, 16: f. 126ra, ed. 174): citazione letterale di G 3 (429a 1-2). «Tertia autem potentia vocatur extimativa, quam Philosophus in principio III libri De anima oppinionem appellat. Que tamen proprie non sic debet vocari quia oppinio ad partem intellectivam pertinet, ut idem Philosophus infra ibidem ostendit, quoniam ipsam sequitur fides vel ratio, quod de extimativa non contingit cum sit in brutis animalibus» (XIII, 16: f. 126va-b, ed. 175); che rinvia a De anima G 3 (428a 17-18; 428a 22-24). Nessun errore nella numerazione dei libri. La tradizione latina, inaugurata dai commentatori della vetus di Giacomo da Venezia, faceva iniziare libro III da G 3 (427a 17) Quoniam autem duabus, con l'intento di tener distinta la trattazione delle facoltà sensitive (lib. II) da quella dell'intelletto; oppure, a partire dal 1225 circa, con la diffusione della traduzione arabo-latina con commento averroistico, da G 4 (429a 10) De parte autem anime; la revisione greco-latina di Guglielmo da Moerbeke (1265-68) segnalava l'inizio del terzo libro a G 1 (424b 22) Quod autem non sit sensus, come voleva il testo greco: «Apud Grecos hic incipit tercius liber», segnalazione raccolta da Tommaso d'Aquino (EL 45/1 (1984) 173a). Tolomeo usava un testo latino del De anima che appendeva al secondo libro i capitoli G 1-2, e faceva iniziare libro terzo da G 3 (427a 17) Quoniam autem duabus.

Cf. R.-A. Gauthier, S. Thomae de Aquino Opera omnia XLV/1 (1984) Préf. 210-17; B.C. Bazan, «Revue des sciences philosophiques et théologiques» 69 (1985) 537-44.

Remigio dei Girolami, amico e contemporaneo di fr. Tolomeo, scrive (1303-07) in Quolibet I, 6, righi 80-81: «et Philosophus i(n) l’De anima dicit quod videns est tamquam coloratum»; da sciogliere «et Philosophus in II vel III De anima...», anziché «et Philosophus in 2° libro III De anima...» dell'impacciata ed. MD 14 (1983) 89. Cita De anima G 2 (425b 22-23), e con intento didattico annota l'alternativa nel numero di libro; come dire: “lo trovi in libro II nella vetus di Giacomo da Venezia, in libro III nella nova di Guglielmo”; «vel III» infatti può riferirsi soltanto alla divisione greca fatta conoscere da Guglielmo da Moerbeke, con inizio del terzo libro a G 1 (424b 22).

11. Quadripartita e Tripartita

Per rimuovere ogni sospetto di reticenza, diciamo subito che i rinvii di Tolomeo ad una propria Quadripartita historia o Tripartita historia non si risolvono in citazioni, sia pur maldestre, dei diffusi manuali quali la Ecclesiastica historia di Eusebio da Cesarea, tradotta e integrata da Rufino d'Aquileia († 410), o la Historia ecclesiastica tripartita (aa. 324-439) di Cassiodoro-Epifanio; che peraltro il frate lucchese cita abbondantemente.

Ad Eusebio principalmente Tolomeo s'ispira nella Historia ecclesiastica nova, come dichiara nel proemio: «huic autem libro titulum convenientem iudicavi dare Ecclesiasticam videlicet hystoriam novam quia secundum formam Eusebii Cesariensis episcopi est traditam» (Paris, Bibl. Nat. lat. 5127, f. 1v). Anche la decisione d'iniziare il racconto dal primo pontefice Cristo appella al modello di Eusebio (ib. f. 2r).

Né si risolvono nell'ipotesi d'un lavoro preparatorio, tenuto a lungo in cantiere, poi confluito e fusosi con la Historia ecclesiastica nova (dal primo pontefice Cristo a Clemente V) del medesimo fr. Tolomeo.

E recensiamo i rinvii riperibili negli scritti del frate lucchese.

1280 ca. De iurisdictione imperii et auctoritate summi pontificis:

1. (Contesto: origine del potere; sogno della statua andata in pezzi, Dan. 2, 31-45, significante le quattro monarchie succedutesi nella storia, Assira, Medo-Persiana, Greca e Romana; ad esse subentra la monarchia di Cristo, unico legittimo titolare del dominio universale). Sed per tibias ferreas accipitur imperium romanorum. Sed quod pedes partim de ferro partim de terra, que coniungi non possunt, significat scissuram dominii, quod quidem accidit quando fuerunt bella civilia inter romanos. De quibus omnibus rationem reddere ad quadripartitam historiam <nostram>133  pertinet, ubi sufficienter traditur134 (c. 25, ed. Krammer 49).

1285-95 ca. De operibus sex dierum:

2. In x° capitulo epilogat et concludit quomodo congrue istud opus auctor libri intitulavit de operibus sex dierum. De peccato vero Ade pretermittit et ad quadripartitam remittit hystoriam» (tabula lib. XV, 10: Roma, Bibl. Casanatense 22, f. 8rb, ed. 13). Vi risponde il rinvio nel testo di XV, 8, di cui più oltre.

3. Sed ista varietas annorum forte accidit propter diversitatem annorum. Noster enim annus differt ab hebreorum anno et arabum in XI diebus et quarta unius, ut astrologi ponunt; sed egyptii, ut refert divus Augustinus in XII De civitate Dei [XII, 10 § 2], quatuor menses habebant solum pro anno ita quod in nostro anno sunt tres egyptii. Unde forte hac consideratione habita, in eadem redibunt quantitate annorum. Quantum igitur ad presentem tractatum istud sufficiat de temporibus tradere, diffusionem eiusdem materie secundum etates mundi reservans ad quadripartitam hystoriam (I, 5: De quantitate annorum ab initio mundi; f. 15rb-va, ed. 24-25).

4. De spinis autem et tribulis movet etiam divus Augustinus questionem in predicto III libro [= De Genesi ad litteram III, 18 § 27-28]; sed de hoc in quadripartita nostra poterit diffiniri cum maledictio hominis infertur. Nunc autem de productione animalium ad presens satis sit dictum et ad materiam de creatione <hominis> accedendum, ubi primo videndum est de conditionibus eius quantum ad statum innocentie in quo fuit creatus, et secundo de statu eius post lapsum, quod quidem clare tradetur in prefato iam libro (VIII, 6: Quare dixerit de animalibus Producat terra animam viventem…; ff. 71vb-72ra, ed. 103).

5. Hic autem duo sunt nobis consideranda, videlicet unum ex parte hominis, quia videtur in principio sue creationis sibi solus usus herbarum et fructuum fuisse concessus, ut ex ipsa ystoria Genesis satis patet. Qui quidem usus perseveravit in eo usque ad secundam etatem, ut ibidem videbitur, quia tunc primo esus carnium traditus est Noe et modus eius. Sed tunc est questio unde primis hominibus, hoc est prime etatis, tam longa fuerit vita cum non vescerentur carnibus, et ista duo melioris sint nutrimenti propter convenientiam ad naturam humani corporis, et in comunicantibus symbolum facilior sit transmutatio, in non habentibus difficilior, ut Philosophus dicit in II De generatione137. Sed hec questionis materia magis pertinet ad processum libri Genesis diffinire in ystoria nostra quadripartita ubi de numero annorum hominum illius etatis agetur post opera sex dierum et de ipsorum fortitudine. Sed quantum ad presens dici potest quod duplex ratio assignari potest quare ex illo cibo amplius viverent. Una sumitur ex parte virtutis herbarum et arborum… (f. 82va-b, ed. 117-18). Secunda ratio sumitur ex parte hominis, quia tunc utebantur homines cibis secundum quod natura administrabat sine alia sollicitudine mentis, que quia «aufert sompnum», ut dicitur Eccli. 42 <,9>, enervat virtutem hominis. Propter quod preclarus doctor Ieronimus Contra Iovinianum scribit quod epycurei, qui sic comedebant ut viverent, vitabant exquisitas delicias et solis erant contempti [= contenti] oleribus pro tollenda sollicitudine. Homines etiam tunc temporis non sic erant discursivi, quia negotiationes parum tunc erant necessarie; unde habituabant sibi aerem in quo quasi continue nutriebantur, quod multum facit ad conservationem vite. Multa alia possent dici, que ad quadripartitam hystoriam suo loco servantur et tempore. Sed hoc in presentiarum sufficiat (IX, 8: De cibo concesso homini in sui institutione; f. 83rb-va, ed. 118).

6. Brano, sopra trascritto, sull'età dell'uomo perfetto ed età minima legale delle ordinazioni: XII, 7 (In qua etate creatus sit homo), f. 102rb-va, ed. 144. In corrispondenza col brano e a inizio margine sinistro di f. 102v, glossa di mano dello stesso copista del testo principale in colonna: «Hoc in ystoria quadripartita».

7. Secundum igitur hos, melior complexio climatis in fine tertii <scil. climatis> erit et in principio quarti, ut idem dominus Albertus in predicto scribit libro, vel secundo climate. Sed non propter hoc impeditur quin paradisus possit esse in oriente, quia climata ipsa possunt accipi vel respectu longitudinis, et tunc poterit esse in medio, puta in principio quarti et in fine tertii; vel si sit in primo vel secundo climate tunc poterit esse regio temperata ratione eminentie loci, ut superius est ostensum, qui ex hoc habet aeris subtilitatem et temperamentum caloris, ut de monte Athlantis, qui est in parte meridiana regione calida, scribit Solinus139 et in nostra tripartita liquet (XIV, 2: Demum queritur ubi sit iste paradisus; ff. 142vb-143ra, ed. 199).

8. Plinus vero, libro VIII De hystoriis naturalibus, tradit quod quedam avicula, que apud egyptios chacillus apud ytalicos rex avium dicitur, os eius <scil. cocodrilli> intrat usque ad interiora eius et ipsum occidit. Scribit etiam idem Plinus quod a piscibus spinas et cristas et pinnulas in dorso habentibus, de facili leditur140. Nutrit etiam, ut tradit Solinus141, ypotamos, de quibus longum facit sermonem quia mostruosa sunt animalia, que quadripartite relinquamus. Porro de caterattis Nili et divisione eius in Egypto, ad tripartitam recurras in I° et II° libro eius. Et hic sufficiant que dicta sunt (XIV, 4: De Gion, qui fluvius est, et de mirabilibus eius; f. 146ra-b, ed. 203-04).

9. Hec igitur scribens ad contemplativum otium imitandum ac divine exercitium lectionis per quod gradus acquiritur seu constituitur celestis ascensus, quia, ut ait divus Augustinus, cum aliquid de divinis contemplamur non in hoc mundo sumus. Si forte dictum hic vel scriptum repereris, qui hoc opus legis, quod tuam non sapit oppinionem vel a veritate declinat aut minus proprie sacrorum doctorum sunt sententie allegate, quod scribenti non constat, absterico et obelo te munias vel supplendo quod deficit vel superflua resecando. Veniam tamen auctori tribue, qui pro çelo veritatis perquirende ac studii divine congnitionis presens opus conscripsit, paratus semper existens correctioni caritatis colla subicere et sacre doctrine limitibus inherere. Novi enim qui de hac sapientia perquirenda suadet et ad ipsius trahit amorem, Eccli. 6 <, 28-30>: «Investiga, inquit, illam et manifestabitur tibi, et continens factus ne derelinquas eam; in novissimis enim invenies requiem in ea et convertetur tibi in oblectationem, et erunt tibi compedes eius in protectione fortitudinis, et bases virtutis et torques illius in stola glorie». Porro de lapsu hominis, cuius difficilis est materia ad perquirendum causas iuxta hystorie seriem, quia primum statum egreditur et transcendit opera sex dierum hic obmisimus aliquid scribere sed ad quadripartitam vel tripartitam nostram recurras, in quibus de ipso agitur quantum nobis preclarissimi orthodoxe fidei tradiderunt doctores. Hic ergo nostri operis sit finis in fine sine fine, qui est Deus benedictus in secula seculorum, amen (XV, 8: Epilogat et concludit; f. 170ra-va, ed. 238-39).

■ trascritto intero brano finale, benché eccedente il contesto del rinvio, per metterlo al riparo dalla degradazione materiale subita dalle ultime carte del codice: soprapposizione di scrittura per trasudamento d'inchiostro e consueta evanescenza nei fogli estremi esposti al fregamento.

- paratus semper existens ] paratum se semper existentem cod.; dove -entem è riscritto in seconda istanza (su un primitivo -ens?). Un tentativo mal riuscito ai copisti (e a ed. 238 che stampa: «sit paratus se semper existere») di metter ordine a una costruzione nata contorta? Il periodo tesse il filo su un medesimo referente logico: lo introduce al dativo («auctori»), lo converte a soggetto della relativa («qui pro çelo…»), lo torce infine ad accusativo della seconda ipotattica («paratum se») in attesa - bisogna supporre - d'un verbo transitivo di cui farlo simultaneamente anche soggetto («paratum se semper prebens correctioni» ecc., ad esempio, secondo calchi consueti). Questa ipotesi sui precedenti (che privilegia «existens» come nucleo grammaticale dell'incompiuta autocorrezione di Tolomeo) suggerisce l'emendazione. A meno che non si voglia ammettere un audace accusativo assoluto al limite dell'asintattismo (cf. V. Väänänen, Introduction au latin vulgaire, Paris 1981, 167-68) e salvare la lezione del codice.

- qui: intendi «eum qui»; cf. Väänänen, Introduction 160 § 371.


128 Cf. Arist., De anima III, 4 (429a 23-24), riferito all'intelletto («altior pars anime») nel quale la volontà «radicatur».

129 potentie] potentias cod.

133 nostram add. ms AGOP XIV A 4 (xiv), f. 190v.

134 traditur] tradetur ms AGOP XIV A 4 (xiv), f. 190v.

137 Arist., De generatione et corruptione II, 4 (331a 23-26, 331b 2-4); II, 5 (332a 30-35). Vi si dice che gli elementi con proprietà complementare (habentia symbolum) possono trasmutarsi rapidamente l'uno nell'altro, a differenza del caso opposto.

139 Cf. C. Giulio Solino, Collectanea rerum memorabilium c. 31: ed. Th. Mommsen, Berlin 1895, 136-37. Col titolo De mirabilibus mundi in Tolomeo: f. 145vb (ed. 203).

140 Cf. Cl. Plinio Secondo, Naturalis historia VIII, 25, 37: ed. C. Mayhoff, Lipsiae 1875 ss, 77. Plinus più frequentemente nel nostro codice, talvolta Plinius.

141 Solino, Collectanea… c. 32: ed. Th. Mommsen, Berlin 1895, 144-45.


precedente successiva