⌂ I quodlibeti di Remigio dei Girolami, «Memorie domenicane» 14 (1983) 1-149.
|
||||
I due quodlibeti di Remigio, Bernardo da Trilia e cod. A 3.1153 della Nazionale di Firenze
| tre? | Giovanni da Parigi |
Pietro degli Strozzi |
fiorini 3
|
||||
I quodlibeti e l’«Extractio questionum per alphabetum» | G 3.465
=
silloge o piccolo dizionario
teologico | rapporti
|
riassumendo |
||||
Contesto storico e culturale dei quodlibeti 1. Tempo e luogo. 2. Magister meus frater Thomas de Aquino | b 3. Studi regionali e cultura internazionale | Matteo d’Acquasparta 4. Fastidio teologico per la «Summa Raymundi»? |
||||
IV | Note al testo e all’edizione | ӿ | |||
█ quodlibet, quolibet, quaestio de quolibet: che significa? quilibet, quodlibet = chiunque, qualsiasi cosa. Nella didattica medievale, quodlibet o quolibet = questione quodlibetale, ossia disputa scolastica pubblica, indetta dal maestro (insegnante che ha ottenuto la licentia ubique docendi), aperta a tutti (studenti e docenti anche d'altre cattedre e facoltà, chierici e laici), su temi sollevati dall'assemblea, non proposti dal maestro. Qualsivoglia domanda posta non importa da chi = «de quolibet a quolibet». Momento più creativo e fecondo della scolastica. Spia della libertà e audacia intellettuale (possibili). ► rilancio moderno http://www.quodlibet.it/
Oh, il silenzio dell'omissione! "aperta a tutti"... = a tutti e
soli i maschi, ché delle
donne non si fa menzione alcuna nelle
pubbliche istituzioni scolastiche del tempo; di fatto escluse per scontato
consenso. "Letteratura quodlibetale" = redazione scritta e rielaborata di tali dispute: la più affascinante produzione della cultura scolastica due-trecentesca. In Remigio sempre quolibet, sostantivo neutro indeclinato in tutti i casi. █ sequenza in cod. C (= BNF, Conv. soppr. C 4.940): Quolibet I e II (ff. 71ra-90vb), De subiecto theologie (91ra-95va); Articuli primi quolibet (95vb) e Articuli secundi quolibet (96ra). A inizio Quol. I, margine superiore di f. 71ra, mano dell’autore annota: «Tabula super quolibet queras infra post questionem de subiecto theologie que ponitur immediate post quolibet». Dunque un simpatico disguido di riordinamento del materiale nella fase di trascrizione dei trattati nel codice C. | ||||
|
articuli primi quolibet |
articuli secundi quolibet | ||
1 | Utrum Deus possit facere quod materia existat actu sine forma. | 1 | Utrum Deus possit facere quod materia actu existat sine forma. b | |
2 | Utrum Spiritus sanctus distingueretur personaliter a Filio si non procederet ab eo. | 2 | Utrum cum Deus sit unus et simplex possit producere plura. | |
3 | Utrum in divinis sit duplex veritas sicut est duplex unitas, scilicet essentialis et personalis. | 3 | Utrum Deus possit producere in actu infinita et plusquam infinita. | |
4 | Utrum in Cristo sit tantum unum esse. | 4 | Utrum Deus potuerit non creasse mundum. | |
5 | Utrum corpus gloriosum possit esse simul in eodem loco cum corpore non glorioso. | 5 | Utrum Deus cognoscat aliquod vile. | |
6 | Utrum lux in medio babeat esse reale vel intentionale tantum. | 6 | Utrum Filius Dei simul assumpserit animam et corpus. | |
7 | Utrum in angelo sit idem suppositum et natura. | 7 | Utrum corpora celestia differant specie. | |
8 | Utrum sine gratia Dei possit quis Deo placere. | 8 | Utrum influant qualitates elementares in ista inferiora. | |
9 | Utrum sacerdos sibi sufficiens possit recipere pecuniam propter sacramentorum administrationem. | 9 | Utrum homo monstruosus habens duo capita sit unus homo vel duo. | |
10 | Utrum peccet non implens propositum faciendi aliquod bonum, puta eundi ad Sanctum Iacobum etc. | 10 | Utrum cor vel epar sit primum membrum in animali. | |
11 | Utrum peccet ille qui profitetur regulam secundum consuetudinem non observantium eam in aliquo monasterio, protestando quod sic profitetur et non aliter, si transgrediatur ea que sunt in regula. | 11 | Cum triplex sit tutorum species, scilicet testamentarius, legittimus et dativus, queritur utrum tutor dativus possit dari a iudice pupillo habenti patrimonium in diversis territori<i>s et nato in territorio iudicis, quantum ad patrimonium quod habet pupillus in territorio alieno, pura quia est perusinus et tamen habet patrimonium Assisii. | |
12 | Utrum aliquis usurarius volens restituere usuras peccet si faciat restitutionem fieri per aliquem cautelosum cum dilationibus quibusdam. | 12 | Utrum sine gratia possit quis mereri vitam eternam. | |
13 | Utrum existens in via possit absolvi a pena purgatorii. | Explicit | 13 | Utrum in matrimonio possit commicti simonia. | |
14 | Utrum religiosi peccent mortaliter negotiando et emendo vilius ut vendant carius. | |||
15 | Utrum dampnati in inferno magis appetant non esse quam esse. | Explicit | |||
fonti esplicite, pp. 147-49 (qui non riprodotte) |