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1293-1295

Firenze 18 genn. 1293    Ordinamenti di giustizia.
Priore cittadino Mompuccio di Salvi del Chiaro dei Gìrolami

Promulgazione degli Ordinamenti di giustizia, che pongono gravi restrizioni politiche e sanzioni penali a persone e casati ritenuti magnati. Tra i priori in carica e firmatari degli Ordinamenti: Mompuccio, detto Mompi, figlio di Salvi del Chiaro dei Girolami.

Originale degli Ordinamenti BNF, Conv. soppr. II.1.153, provenienza SMN (Pomaro I, 432). Diverse redazioni e giunte 1293-95: F. Bonaini, Gli Ordinamenti di giustizia del Comune e Popolo di Firenze compilati nel 1293, «Archivio storico italiano» n. s. I (1855) 1-93; G. Salvemini, Magnati e popolani in Firenze dal 1280 al 1295, Firenze 1899, 384-432. Cf. G. Pampaloni, Ordinamenti di giustizia, ED IV, 184-87. Dei commissari giuristi che prepararono la bozza degli Ordinamenti gennaio 1293 faceva parte il giudice mr Ubertino degli Strozzi (Compagni I, 12), padre di fr. Piero degli Strozzi (Cr SMN n° 420).

Anagni sett. 1293    Cura del convento SMN fino ad elezione del nuovo priore

CP Anagni 1293, convocato per l’8 settembre (ACP 109/20-23): «Curam conventus florentini committimus fr. Remigio lectori» (111/31). Tra le nomine dei lettori non compare il lettorato fiorentino (112/3-15). «Ponimus lectores Sententiarum: ... in conventu florentino leget fr. Iohannes Auricola» (112/16-17). Assegnazione di studenti allo studio di teologia in FI (112, 22-24).

Assolto dalla carica il priore fr. Ubertino degli Ardinghi (ACP 111/27; Priori 274), la cura del convento SMN è affidata al lettore fr. Remigio finché il capitolo conventuale non elegga, nel termine di 30 giorni, il nuovo priore. Legato alla circostanza è De prioratu, sermo I: Iacta super Deum curam tuam (cod. G4 361rb-362ra, ed. Studio 200-02), sett.-ott. 1293, tempo della vendemmia, prima d’Ognissanti. Vi si ricava anche che Remigio aveva preso parte al CP Anagni: «Postquam enim ivimus ad capitulum» (Studio 201 r. 32); diritto di partecipazione al CP gli poteva venire o perché predicatore generale o perché eletto socio del priore conventuale. Fr. Gregorio di mr Ottaviano degli Acerbi (1279-96, Cr SMN n° 160) fa le veci del procuratore del convento (Studio 201, 34-38).

Fra Giovanni Auricola: lettore di filosofia naturale in Orvieto 1288 (ACP 86/19), sentenziario in FI 1293 (112/17), visitatore nel 1299 (134/3-5) e 1310 (179/14-16).

FI 15 ott. - 14 dic. 1293    Un buon governo politico? Grano duro non stoppia volatile!

«Dicit autem gravi quia populus, si vult utiliter dominari, gravitatem grani debet habere non levitatem palee que a vento elevatur, sicut fecit officium priorum precedentium» (cod. G4 355rb).

Brano del primo sermone ai priori cittadini (scheda seguente). Dovrà alludere al bimestre priorale mezzo ott. -  mezzo dic. 1293 se s’intende dire dei priori “immediatamente” precedenti. Lista dei priori in Stefani rubr. 202. «Certo è che soprattutto in alcuni priorati la quantità degli uomini nuovi sembra avere decisamente il sopravvento sui personaggi già noti. È il caso soprattutto del priorato in carica dal 15 ottobre al 15 dicembre 1293, nel quale nessuno dei componenti risulta essere stato precedentemente insignito della carica né di avere nell’ambito della propria famiglia precedenti priori» (Dententori 254). Dei priori in carica, Maso del Cresta era stato console dell’arte della lana insieme con Lapo di Berlinghieri di Biliotto dei Girolami (Consulte I, 55: 28.V1.1281); d’ascendenze ghibelline (La pace 236: anno 1280). Il bimestre priorale terminava il giorno 14: priori «pro termine duorum mensium proxime futurorum finiendorum die xiiij mensis aprilis proxime venturi» (ASF, SMN 19.III.1312: priori in carica mezzo febbr. - mezzo apr. 1313).

FI 15 dic. 1293 - 14 febbr. 1294    Sermone I ai priori cittadini

De allocutione vel receptione, Ad priores civitatis, sermo I: Confitebor tibi in ecclesia magna, in populo gravi laudabo te, Ps. [34,18].

Ecclesia nostra, immo vestra, magna est, excedens in quantitate omnes ecclesias michi notas religiosorum pauperum. Magnus enim sacerdos, magna domina et magnus populus, magnam debet habere ecclesiam. Sacerdos est Christus, cuius magnitudinis non est finis; domina Maria virgo cui «magna fecit qui potens est», Luc. 5; populus autem florentinus est, qui innumerus est. Primo nulla magnitudo sufficit, secunde omnis magnitudo congruit, tertio excellentem magnitudinem requirit. Hanc ecclesiam nos presumpsimus inchoare non in spe nostra, quia redditibus affictuum pensionum censuum et huiusmodi omnium caremus, sed in spe Sacerdotis, Domine et populi florentini. In cuius etiam beneficiis laudandus est sacerdos quia ab eo sunt omia bona; et ideo dicit "in populo gravi laudabo te". Dicit autem "gravi" quia populus si vult utiliter dominari, gravitatem grani debet habere, non levitatem palee que a vento elevatur, sicut fecit officium priorum precedentium. Iustitia enim facienda est, si vultis in pace regnare, quia erit «opus iustitie pax», ut dicitur Ysa XXII [= 32,17]. Unde bene vexillifer iustitie vocatur Lapus de Pace. Rogamus autem quod sicut statutum est per arbitros |355va| comunis ita mandetur executioni et super hoc consilium habeatur. Venimus autem. specialiter ad istud officium quia specialiter de vobis confidimus, ut scilicet Stephanus idest norma adiuvet regulatos, et Iohannes faciat gratiam, et Iacobus Iambullarius apponat bullam, et ser Pinus firmet pice, et Lapus Talenti acceptet, et Fantinus Silimanni etiam super hoc loquatur et non sileat, et Lapus de Pace omnia in pace deducat (cod. G4 355rb-va, testo integrale; ital).

In agosto 1286 il vescovo fiorentino Iacopo di Ranuccio da Castelbuono OP aveva concesso indulgenze a beneficio della costruzione di SMN poiché i frati «opus grande inceperunt, videlicet ecclesiam construendam ad honorem gloriose virginis Dei genetricis Marie ac beati Dominici confessoris, nec ipsam, cum ipsi pro vivendi necessitate mendicent, complere possint nisi subventione Christi fidelium compleatur» (ASF, SMN 12.VIII.1286).

Priori e gonfaloniere di giustizia nominati nel sermone sono in carica nel bimestre mezzo dic. 1293 - mezzo febbr. 1294 (Stefani rubr. 202). L’interpretazione dei nomi d’origine biblica era tradizionale; Remigio si serve delle Interpretationes nominum hebraicorum di Stefano Langton, spesso trascritte dopo il testo sacro nelle bibbie medievali. Consiglio dei cento, 29.II.1294: «Item, super libris ijm et ijc modiis calcine dandis, secundum formam statuti, fratribus SMN in subsidium dicte ecclesie, in termino duorum annorum: que solutio fiat terminis in statuto contentis»; approvato (Consulte II, 400).

Dei priori: Lapo di Talento dei Buccelli: ASF, NA 11250, f. 106v (14.IV.1282); 2962, f. 92r (17.I.1301/2); Stefani rubr. 202, 235, 254, 267, 317; Cronica fiorentina (XIII s.): «Per la quale cagione il decto Giano [della Bella] fue a certi grandi e possenti popolani di FI, e fecero congregatione e ordine di levare, e levaro popolo incontra li Grandi: e co llui fue Duccio e Cione Magalotti, Coso Mancini, Lapo Talenti, messer Donato Alberti, messer Albiçço Corbinelli, messer Boninsegna Becchenugi, Baldo Ruffoli, Giova Agloni, Rosso Bacherelli e tutti li altri grandi e nobili popolani» (Schiaffini 138); Detentori 272n; Delizie XI, 209 (a. 1315); ASF, SMN 30.X.1320 (qui Lapo risulta deceduto).

Iacopo «Iambullarius filius condam Ricevuti» testa il 4.V1.1305 (Delizie IX, 121-22).

Fantino Silimanni: La pace 236 (1280); ASF, Strozziane-Uguccioni 31.V.1297; ASF, NA 2963, f. 20r (29.III.1299); 2962, f. 54r (14.V.1299); R. Piattoli, Codice diplomatico dantesco, Firenze 1940, 142, doc. 106 (2.IX.1311); ASF, Riformagioni 6.VII.1313; 10. IX.1313; 29.V.1314.

Lapo di Pace Angiolieri: sarà, con Dino Compagni e Girolamo di Salvi del Chiaro dei Girolami, degli ultimi priori bianchi (15 ott. - 7 nov. 1301) deposti dai neri vincenti (Stefani rubr. 224, 229); suo congiunto, anch’egli del sesto d’Oltrarno, sembra essere il poeta Pacino di ser Filippo Angiolieri (Poeti del Duecento, a c. di G. Contini, Torino 1976, 203); ASF, Estimo 1, p. 82 («Lapus del Pace»).

J. CANNON, Religious Poverty, Visual Riches. Art in the Dominican Churches of Central Italy in the Thirteenth and Fourteenth Centuries, Yale University Press, 2013, p. 249b.

Firenze marzo 1294    In ricevimento di Carlo Martello, figlio di Carlo II d’Angiò

De allocutione vel receptione, De filio regis: Deus iudicium tuum regi da et iustitiam tuam filio regis (Ps. 71, 2; cod. G4 352va-353ra): Ista prophetia prophete David satis convenire videtur persone domini regis qui hic est. Ipse namque rex est, et filius regis adhuc viventis est. Est enim rex Ungarie et est filius regis Sicilie et Ierusalem. Sed rex est ex Dei iudicio: ex occulto enim iudicio Dei est ut oriundus de domo Francie sit rex Ungarie, et ut deficiente propagatione viri in domo regali, per propagationem ex femina sit quis rex, sicut est dominus noster iste (352va). Iste autem dominus sequens Christum, qui voluit baptiçari a Iohanne minori se, subdidit se minoribus, visitans nos pauperes et mendicos et mendicans a nobis. Unde nos non debemus esse ingrati sed ex bono animo ipsi dare orationes non solum pro visitatione ex affectu persone sue sed etiam patris, qui diligit ordinem nostrum plusquam aliquis princeps de mundo, quem Deus conservet per longa tempora; immo etiam avì, qui dilexit cives huius civitatis super omnes cives Ytalie. Unde vos fratres, quanivis non sitis omnes florentini, tamen de pane florentinorum vivitis et ideo tenemini orare pro dilectoribus florentinorum. Unde ego volo et iniungo cuilibet sacerdoti tres missas, cuilibet elerico ter Septem Psalmos cum letania, cuilibet converso ccc Pater noster (352vb-353ra).

In ricevimento di Carlo Martello (1271-95), re d’Ungheria (1292) per parte della madre Maria d’Ungheria, figlio di Carlo II d’Angiò († 1309); in FI marzo 1294 per incontrarvi i genitori che rientravano dalla Francia; Napoli, agosto 1295. Consulte II, 396 (7.III.1294); II, 399 (29.III.1294); ACP 110/4-6 (1292); 114/14-16 (1293): «Pro domino Karulo illustri rege Sicilie et domino Carulo primogenito eius illustri rege Hungarie et dominabus reginis uxoribus et liberis eorum et pro bono statu regni Sicilie q(uilibet) s(acerdos) III m(issas)». R. Manselli, Carlo Martello, ED I, 841-43; I. Walter, Carlo Martello d’Angiò, DBI 20 (1977) 379-82. Dante, Parad. VIII, 31-148.

FI 10 ag. 1294    In morte del cardinal Latino d’Angelo Malabranca da Roma OP

De mortuis, De cardinali, sermo I: Opus grande et latum et nos separati sumus (Neem. 4 = II Esd. 4, 19; cod. G4 381va-382ra), in morte del cardinal fr. Latino d’Angelo Malabranca OP (Note di biografia 248-50); non «Orsini», come talvolta nei repertori, ché degli Orsini era sua madre Mabilia, sorella di Niccolò III (1277-80); nello stesso sermone di Remigio: «Item in nobilitate quia ex parte patris filius d. Angeli Malebranche qui fuit potestas istius civitatis et septies fuit Rome senator; ex parte autem matris fuit filius sororis pape Nicholai de Ursinis» (381vb). Per il senatorato romano (1235, 1247, 1248) di mr Angelo Malabranca: Codice diplomatico del senato romano, a c. di F. Bartoloni, Roma 1948, 96, 183-86; Id., Per la storia del senato romano nei secoli XII e XIII, Roma 1946, 73, 90.

Cr Pg 2v-3r: «Fr. Latinus de Malabranca nobili progenie romanorum, natus est in die sancti Gregorii pape [12.III], die quo revolutis annis in Christo est regeneratus intrans ordinem Predicatorum in Parisius hora qua fuit in Decretis licenciatus magister et doctor; ex hoc universitati parisiensi salutare prebens exemplum. Post multum vero temporis ad Urbem est reversus et factus prior in Sancta Sabina ac diffinitor in capitulo provinciali in conventu urbevetano [1275?]. Hic per dominum papam Nicolaum tercium die antedicto beati Gregori factus est ostiensis et velletrensis episcopus. Habuit autem se sic sancte et prudenter secundum honorabilem statum, per omnia servans humilitatem ordinis et omnimodam honestatem, maxime autem perfectionis existens et ad pauperes mire compassionis, quibus fuit elemosinarius mangnus. Et ut superius est scriptum, claruit scientia mangna, insuper optimus sermocinator ad clerum, et populo predicator graciosus quani plurimum. Et quia sic floruit et multiplici gratia et virtutibus, per predictum summum pontificem factus est ex cius latere in Tuscia et in Lombardia legatus sub annis Domini MCCLXXXI. In quo tempore reformavit pacem in civitatem Florencie. Obiit vero Perusii MCCXCIIII, X die mensis augusti. Cuius corpus delatum fuit Romam et apud Sanctam Mariam super Minervam honorifice sepultum». Cf. Cr Ov 27 che aggiunge l’iscriziore tombale.

Fra Giordano da Pisa OP raccoglie le ultime parole del cardinal ostiense. Predica 7.VIII.1305: «Ché disse il cardinale d’Ostia, che fue frate Predicatore, venne a morte e disse: - Frate Giordano (egli disse a me e ad altri), Dio il volesse ch’io mi fossi anzi essuto tra’ frati colla cappa mia umilmente, e non così». Indiscussa persiste l’identificazione con Latino Malabranca (C. Delcorno, Giordano da Pisa e l’antica predicazione volgare, Firenze 1975, 24, 286; Giordano da Pisa, Prediche sul secondo capitolo del Genesi, a c. di S. Grattarola, Roma 1999, 9). Lasciamo aperta la seconda possibilità: deceduto Latino ( Perugia 10.VIII.1294), un altro domenicano fu nominato cardinale ostiense (1294-1297), Ugo da Billom (Auvergne), Roma 28.XII.1297 (Cr Pg 3r; HC I, 11, 35; MOPH III, 291/17; XXII, 50, 129); a lui a lungo riconoscenti i frati della prov. Romana (MOPH XX, 377b; Un vademecum..., MD 28 (1997) 389-90). Nel 1295 Giordano era stato nominato lettore in Viterbo (MOPH XX, 121/13-14).

FI fine 1294 - luglio 1295(?)    Sermone II ai priori cittadini

De allocutione vel receptione, Ad priores civitatis, sermo II: Ferte sententiam et in comune decernite quid facto opus sit, Iudic. 19 [,30]. Istud verbum vos hortatur ad quatuor officio vestro valde necessaria, scilicet ad providam deliberationem in agendis, quia "decernite" idest valde cernite ut non curratis, iuxta illud Prov. 31 «Decerne quod iustum est», et Iob 29 «Causam quam nesciebam diligentissime investigabam». Secundo ad concordem unanimitatem quia "in comune", idest comuni et concordi voluntate, non trahentes hac et illac, quia sicut dicitur Osee 10 «Divisum est cor meum, nunc interibunt»; unde II Mach. 25 «Omnes comuni consilio decreverunt». Tertio ad comunis promotionem, quia quid facto opus sit in comune, idest pro bono comunis, scilicet utili delectabili et honorabili; non pro bono huius persone vel domus vel illius, neque pro bono horum vel illorum, sed sicut estis facti et positi in officio per comune ita laboretis pro comuni bono, iuxta illud II Mach. 4 [,5] «Comunem utilitatem universe multitudinis considerans». Unde cavendum est vobis ne contra hoc aliquid faciatis vel pro Iano etc. Quarto ad negotiorum executionem quia ferte sententiam; non enim debetis res dimictere in suspenso. Iob 33 [,3] «Sententiam labia mea puram loquentur». Vobis autem precipue est magnus onus etc. (355va; testo integrale).

Periodo dei conflitti connessi col governo popolare ispirato da Giano della Bella: cf. Davidsohn III, 709-47; G. Salvemini, Magnati e popolani in Firenze dal 1280 al 1295, c. 8; G. Levi, Bonifacio VIII e le sue relazioni col comune di Firenze, Roma 1882, 88-90. Podestariato di Giano della Bella in Pistoia (primo semestre 1294): ASPt, Opera S. Iacopo 1, ff. 174r, 187r, 197v, 198v; «Bullettino storico pistoiese» 81 (1979) 68-69.

Nel contesto dell’etica politica alla base dell’esercizio del pubblico potere, segnalo importante brano (da integrare a Tratt. pol. 117-18, § Le fazioni cittadine) dal sesto sermone “In capitulo provinciali”, Orationi instate (Col. 4, 2; cod. G4 261vb-263vb) per l’elezione del provinciale e dei quattro definitori, secondo membro della partizione principale concernente ciò che sia saggio impetrare nella preghiera; la citazione del Factorum et dictorum memorabilium di Valerio Massimo (VII, 2, ext. 1) è dal capitolo Sapienter dicta aut facta circa la felicità:

Secundo ex parte nostri per quos oratur, ratione nostre ignorantie orandum est generaliter vel conditionaliter quia nos nescimus in particulari quid sit bonum pro nobis. Tale enim quid credimus aliquando quod sit in nostrum bonum quod tandem est in nostrum malum... (262rb). Item exemplum de Deda in 1 Politice [I, 9: 1257b 16] quem Deus exaudivit in faciendo aurum de omnibus que ipse tangeret, qui fame periit. Quod non intelligitur quasi in speciali aliquid orari non possit quod continetur sub bono generali et quo aliquis in malum uti non possit, sicut est virtus et beatitudo; et iterum sicut quedam particularia licet desiderare, ita licet pro eis impetrandis orare, sicut etiam distinguntur quedam particularia petenda in oratione dominica; sed quia in generali petere est summe tutum et nullus potest ibi esse error. Et ideo dicit Valerius pulcherìme libro VII: «Socrates  -  inquit  -  humane sapientie quasi quoddam terrestre oraculum, nichil ultra petendum a diis immortalibus arbitrabatur quam ut bona tribuerent» scilicet in generali, deos vocans angelos sanctos sicut et nostra scriptura, ut patet Dan. 3; «quia hii demum scirent quid unicuique esset utile»: omnis enim laus in fine canitur. «Nos autem plerumque id votis expetere quod non impetrasse melius foret», sicut patuit in predicto Deda. «Etenim densissimis tenebris involuta mortalium mens in quemque leta», idest te ad presens letificantia, «patentem errorem», idest quod patenter error est, «cecas precationes tuas spargis», quod dicit quia in diversa petenda fertur. «Divitias appetis que multis exitio fuerunt» vel a furibus vel a latronibus vel a tirannis vel ab emulis vel a se ipsis avaris et anxie viventibus infirmatis, «honores concupiscis qui complures pessumdederunt» idest prostraverunt; proprie autem quis pessumdatur quando prostratur in retro ita quod pes vadit susum in ante. Exemplum Florentie de multis, immo quasi de omnibus qui habuerunt honorem officii prioratus. «Regna tecum ipsa volvis quorum exitus sepe numero miserabiles cernuntur». Exemplum de Iulio Cesare, de Tarquinio Superbo etc. «Splendidis coniugiis inicis manus; at illa, sicut aliquando illustrant» scilicet exaltando et nobilitando, «ita nonnumquam funditus domos evertunt» idest totaliter hominem destruunt propter suspicionem. Exemplum. «Desine igitur stulta futurorum malorum tuorum causis quasi rebus felicissimis inhiare et te totam celestium arbitrio permitte. Qui enim bona tribuere ex facili solent, etiam eligere aptissime possunt» (262rb-vb).

FI 1295(?)    Sermone III ai priori cittadini

De allocutione vel receptione, Ad priores civitatis, sermo III: Confirmetis, II Cor. 2 [,8]. Hortatur vos Apostolus in verbo proposito ad opus sapientis, quales oportet esse illos qui sunt in officio alios iudicandi. Puerilia enim sunt et sensu carentia que non habent firmitatem et robur sed statim destruuntur. Confirmatur autem aliquid ad presens quadrupliciter, scilicet vel per modum approbationis, et sic rogo quod confirmetis quod ordinatum fuit de Maso. Vel [per] modum vigorationis, et sic confirmetis quod ordinatum fuit de pacibus. Vel per modum executionis, et sic confirmetis quod ordinatum fuit de elemosina pro opere ecclesie. Vel per modum observationis, et sic confirmetis quod dedistis intelligi pro sororibus nostris (cod. G4 355vb, tutto).

Consiglio dei cento, 29.III.1294 (v. 15.XII.1293 - 14.II.1294); 23.IX.1295: «Primo videlicet de solvendo fratribus Predicatoribus ecclesie SMN pro opere dicte ecclesìe, pro duobus annis initiandis in kallendis mensis ianuarii proxime venturi, videlicet utroque dictorum annorum, de mense martii libras iijc florenorum parvorum, et de mense septembris alias libras iijc florenorum parvorum»; approvato con 65 sì, 15 no (Consulte II, 482). Altri consigli della repubblìca: approvano, anche qui con qualche voto negativo (II, 483-84). Consiglio generale del comune, 10.VIII.1297: «Primo vìdelicet super subventione facienda fratrum Minorum, fratrum Predicatorum et fratrum ordinis Sancti Spiritus, pro eorum ecclesiis construendis; secundum quod firmata fuerunt per consilia domini capitanei facta die vj mensis iunii proxime preteriti»; approvato con 295 sì, 32 no (Consulte II, 570). ASF, Provvisioni VIII, f. 69v (6.V1.1297): ed. G. Pampaloni, Firenze al tempo di Dante. Documenti sull’urbanistica fiorentina, Roma 1973, 77-79.

Settembre 1292: dal monastero domenicano San Iacopo a Ripoli ha origine l’altro di San Domenico a Cafaggio; il primo, ancora nel contado di Ripoli nel 1298, costruiva la nuova sede in città, Via della Scala non lontano da SMN, negli anni 1301-02 (Quel che la cronaca 261, 306-07). Provvisioni del comune fiorentino a favore del «monasterium dominarum de Ripolis que de novo construitur», primavera 1302 (ib. 1, n. 61a e 61b, coi nomi dei priori del bimestre febbr.-apr. 1302, tra cui Lapo di Talento: v. scheda 15.XII.1293 - 14.II.1294). FI  4.VIII.1295: il vescovo Andrea dei Mozzi trasmette ai frati della Penitenza di Gesù Cristo, abitanti in Sant’Egidio, lettera di Bonifacio VIII del 22.IV.1295 che dispone, dietro richiesta di fr. Giovanni da Poli OP provinciale Romano, cessione del convento Sant’Egidio alle monache di Ripoli; il vescovo inoltre ingiunge ai frati di Sant’Egidio d’abbandonare i locali entro quattro giorni dalla vendita (ASF, CRS, S. Iacopo a Ripoli 1, n. 48: regestato 4.VIII.1292). Il 5.1X.1295 papa Bonifacio scrive ai priori delle arti di FI perché rimuovano ogni impedimento alla cessione di Sant’Egidio alle monache di Ripoli, alla quale i frati della Penitenza di Gesù Cristo avevano fatto resistenza (ib. 1, n. 52: regestato 5.IX.1294).

«Quod ordinatum fuit de Maso». Maso dei Donati? «Ora [gennaio 1295] advenne che FI allora si reggea ad popolo minuto, e era di quel popolo capitano e segnore Gian de la Bella un gran popolaro fiorentino; e in quello tempo aveano i Donati briga insieme tra loro, e l’una parte era messer Corso e certi altri, e l’altra parte era messer Maso e figliuoli di Biccicocco, e avea catuna parte adcusato al tempo di messer Pino [dei Vernacci] podestà per addietro [12941, la quale a suo tempo non era diffinita (...); e tutte l’accuse e processi nuovi fatti per lui e de li vecchi fatti per messer Pino Vernacci altresì e ancora li atti e processi fuoro stracciati e rubati e portati via» (Pieri 58). Messer Maso di Vinciguerra dei Donati: Consulte II, 49, 97 (1291); ASF, Or San Michele 31.I.1294; ASF, NA 13364, ff. 88v-89r (24.I.1305/6, fideiussore dei Girolami nella pace coi Tornaquinci); F. Tocco, Quel che non c’è nella Divina Commedia o Dante e l’eresia, Bologna 1899, 77: «d. Thomasio de Donatis» (23.VIII.1313).

Biccicocco era soprannome di Andrea dei Donati: «Ursus et Forensis fratres filii condam Andree vocati Biccichocchi de Donatis» (ASF, Or San Michele 31.I.1294/5); Arch. dell’Opera di S. Maria del Fiore di Firenze, I.3.6, Obituario di Santa Reparata, f. 29r, XIII kal. iunii: «Biccichocho de Donatis », † 19.VI.[1290?]; ASF, SMN 27.V.1316: «d. Dada vidua uxor olim Ursi Andree Biccichocchi de Donatis»; Compagni III, 39; Davidsohn III, 722-23.

Sermone III potrebb’essere anche cronologicamente intermedio tra II e IV Ad priores civitatis.

FI 1295 inoltrato    Sermone IV ai priori cittadini

De allocutione vel receptione, Ad priores civitatis, sermo IV: Potestas et terror apud eum qui facit concordiam in sublimibus suis (Iob 25, 2; cod. G4 355vb-356rb): Instinctu diabolico vel divino iudicio maxima videtur esse discordia in hac civitate, de quo summe gemendum est nobis quia cum discordia nullum potest esse bonum in civitate, cum concordia - que nichil aliud est quam unio vel coniunctio cordium idest voluntatum ad idem volendum - sit summum bonum civitatis»; e poco sotto: «Concordie reparatorem instrumentalem ostendit esse virtutem et iustitiam nostram. (...) Actor nimirum [scil. concordie] ostenditur esse Deus quia ipse est pax nostra qui fecit utraque, idest magnos et populum, unum idest unius velle (355vb). Et ista [scil. sublimitas virtutis] est que reparat concordiam, iuxta illud Ysa. 32 [,17] «Erit opus iustitie pax». Sine iustitia enim nulla civitas potest bene vel in concordia regi, sicut domus non potest sine ruitione diu subsistere que male fundata est, et linea curva totum quaternum ponit in periculo curvitatis; sed «iustitia firmabitur tronus», ut dicitur Prov. 25 [5]. Et ideo omnis iniustitia removenda est a statutis civitatis etc. (356ra-b).

Da riallacciare alla situazione succeduta alla liquidazione politica di Giano della Bella (febbr. - marzo 1295) e alle pressioni del più ampio ceto moderato, specie dopo il tumulto di gennaio 1295, per mitigare le misure antimagnatizie degli Ordinamenti di giustizia. La revisione compromissoria degli Ordinamenti ebbe luogo in luglio dello stesso anno, relativa alla rubrica XVII sui sodamenti dei magnati: «Hoc in predictis intellecto addito proviso et declarato quod nulla domus vel casatum que vel quod non sit hodie, scilicet millesimo ducentesimo nonagesimo quinto, indictione octava, die VI mensis iulii, scriptum vel scripta in capitulo Constituti comunis Florentie, quod est sub rubrica “de securitatibus prestandis a magnatibus civitatis Florentie” quod incipit “Ut ineffrenata magnatum” etc., nec etiam illi qui excluduntur seu exceptantur esse de casatis predictis ex forma statuti predicti, set alia domus appellantur ex forma dicti statuti, habeantur vel tractentur pro magnatibus, nec homines talis domus vel casati habeantur vel tractentur ut magnates set sint et tractentur ut populares et pro popularibus in omnibus habeantur, licet aliquis vel aliqui de tali domo et casato aliquotiens semel vel plures [pluries?] satisdederint, nisi in tali domo vel casato hodie sint vel fuerint ultra quam duo milites a viginti annis proxime preteritis citra; non obstante aliquo vel aliquibus statutis vel ordinamentis comunis Florentie vel domini capitanei in predictis vel aliquo predictorum quomodolibet contradicentibus» (ed. G. Salvemini, Magnati e popolani in Firenze dal 1280 al 1295, Firenze 1899, 407).

Siena luglio 1295    Fr. Filippo da Monte Vibiano lettore sentenziario in FI

CP Siena, convocato per il 6 luglio (ACP 118/31-33): tra le nomine dei lettori non si provvede al lettorato fiorentino (121, 8-16). «Assignamus lectores Sententiarum: in conventu florentino fr. Phylippus de Monte Obiano» (121, 17-18). Priore fiorentino nel 1295 è fr. Cinzio (o Cencio) da Roma; almeno da autunno 1294 ad autunno 1296 (Priori 274-75).

Filippo da Monte Vibiano, del convento perugino: dispensato dall’insegnamento 1291 (ACP 100/1-2), lettore in Siena marzo 1297 (ASS, Patrim. resti eccl., S. Domenico 4.III.1296: «fr. Phylippi lectoris»: identificazione proposta in base a quanto in Cr Pg), lettore in Perugia 1299 (ACP 131/24-25) e in Lucca 1305 (154/16-17).

Cr Pg 37r-v: «Fr. Phylippus genere nobilis de Monte Ubiano fuit eminenti scientia inbutus et predicator graciosus ubique. Qui et pluribus annis naturalia legit in diversis conventibuus cum mangno profectu suorum studentium, et bachellarius Florentie in studio generali et lector Fulginei et in Urbe apud Sanctam Sabinam et senensis et perusinus, quam prior Eugubii et Reate. Qui propter suam laudabilem famam et scientiam et eloquentiam quam habebat, venerabilis pater et dominus dominus Neapoleo de Ursinis cardinalis et domini pape Clementis V a suo latere legatus in partibus Lonbardie et Tuscie ipsum absumsit in suum patrocinium sua fungens legatione, vadens ad illas regiones superioris Lombardie inducens principes et marchiones et mangnates civitatum ad unitatem et pacem, ac etiam ad obedientiam et mandata ecclesie sancte Dei. Qui rediens postmoduni ad dominum legatum, graciose nimis eum recepit, ipsum quam plurimum extollendo quod officium sibi commissum discrete et sapienter sic scivit et potuit executioni mandare. Et infirmitate lo[n]gevus de ydropisi multo tempore in magna patientia tolleravit. Qui et sanctam communionem recepit cum devocione permaxima, faciens illa hora de sancta eucharistia sermonem devotum. Qui Perusii obdormivit in Domino». Precede la notizia biografica relativa ad un decesso del 1322 (f. 38v). Per la legazione del cardinal Napoleone degli Orsini v. scheda 26.XII.1309.

FI 22 nov. 1295    In morte di fr. Lotto da Sommaia

De mortuis, De fratribus, [sermo V]: Divisus est Loth (Gen. 13, 14; cod. G4 397v-398r, marg, tutto di mano B): Frater Loth quem Dominus ad se vocavit usque modo fuit aliqualiter coniunctus sed modo per mortem est totaliter divisus et separatus, iuxta illud I Reg. 15[,32] «Siccine separat amara mors». Et possumus dicere quod fuit quadrupliciter divisus. Et prima fuit divisus ab uxore quam habuit idest a matrimoniali ligamine per uxoris obitum. Secundo post a mundo idest a mundana malignitate per religionis ingressum. Tertio in se idest ab humana compositione per dissolutionis interitum. Quarto a nobis idest a fratrum sotietate et humana habitatione per habitationis mutatorium et alterius seculi aditum (f. 397v, mg.).

Cr SMN 154: «Fr. Loth de Sommaia sacerdos et predicator et aliquando supprior florentinus. Ad Corpus Domini et ad adiuvandum ad missam tempore iuventutis singulari sollicitudine fervens, officium de eo sollempniter in conventu fieri procuravit et fratribus illo die in refectorio providebat. Unum insuper in eo signum magne perfectionis apparuit: nam interfectoribus patris sui et fratris sui carnalis parcens non solum corde, verum etiam ad eos vadens oretenus et sponte indulxit et suos ad percendum toto conamine introduxit. Vixit in ordine annis XXIX vel id circa. Obiit MCCLXXXXV in festo beate Cecilie».

Ma permane qualche dubbio circa identificazione e datazione: cf. Note di biografia 255-56; Quel che la cronaca 230, 282-83.

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