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1314

FI 1314(?)    priore del convento fiorentino

Remigio fu certamente priore del convento fiorentino, come attesta Cr SMN 220, ma il tempo del priorato non ha solidi riscontri; 1314, secondo la Cronica annnalistica (1757-60) di Vincenzo Borghigiani OP (= ASMN I.A.26). Lo spoglio delle fonti archivistiche sui priorati di SMN suggerisce cautela (Priori 257, 284). Annoto il priorato sotto questa data. Unico omaggio alla tradizione. Con l’augurio che gli annalisti settecenteschi abbiano attinto a una fonte fededegna da noi irraggiungibile. Ma la datazione esige conferma. Negli anni 1315-16, verosimilmente a partire da autunno 1314, priore fiorentino è fr. Tramo dei Monaldeschi da Orvieto (Priori 281-82); il 24.VII.1312 risulta priore fiorentino fr. Ricovero da Siena (ASF, SMN 17.VIII.1310, quarta pergamena del rotolo; si integri il nome di fr. Ricovero in Priori 281).

Al tempo del priorato fiorentino (da accertare, ripeto) si ricongiungono:

Prologus super Paulum, III: Septimus angelus tuba cecinit (Apoc. 11,15; cod. G4 324va-327rb): Anno preterito, sicut sciunt illi qui fuerunt presentes, ego cum essem simul in alio officio occupatus utpote simul existens prior et lector, quousque de alio provideretur lectore legi sex capitula de epistola ad Romanos; post que sex lecta capitula, supervenit alius lector alium legens librum. Ego igitur nolens secundum consuetudinem meam imperfectum dimictere quod incepi, proposui a septimo capitulo prediete epistole nostras hoc anno incipere lectiones (324va). CP Orvieto 1310: «Item districte iniungìmus lectoribus et baccellariis assignatis quod annis singulis, sicut commode poterunt, complere studeant libros suos tam in Sententiis quam in textu» (ACP 177/12-14).

De prioratu, sermo II: Precurre prior in domum tuam (Eccli. 32, 15‑16; cod. G4 362ra-va; ed. Studio 202-03).

De fratribus, sermo I: Custodite vos a murmuratione (Sap. 1, 11; cod. G4 362va-363ra): Hanc ego occasionem non dedi quia officiales super distribuendis vestibus constitui, eisque liberam potestatem concessi (362vb). Potius vellem quod daretur de pecunia conventus vel etiam fratris mei quam quod aliquis iuste murmurare et turbari posset contra me, quia plus amari a vobis appeto quam timeri (363ra). Medesimo sermone anche in ff. 102vb-103va, feria III di dom. di Passione.

De fratrìbus, sermo II (scrive I): Cogitatione atque tractatu (Ios. 22, 24; cod. G4 363ra-b; ed. Studio 203-04).

De pace, sermo V: Pax Dei que exuperat omnem sensum (Phil. 4, 7; cod. G4 358va; ed. Tratt. pol. 190-91).

[giunta ott. '01] De comite Sancti Severini, Ipse prior dilexit nos (I Io. 4,10; cod. G4 354ra, mano A), in ricevimento di Tommaso II di Sanseverino, conte di Marsico (= Marsiconuovo, pr. Potenza) dal 1285 al 1324, figlio di Ruggero di Sanseverino e di Teodora, sorella di Tommaso d'Aquino OP. Vi si dice: «nepos carnalis fuit luminis oculorum nostrorum, corone capitis nostri, fratris Thome de Aquino. (...) Ipse ergo sit prior in capitulo et iniungat fratribus orationes sicut sibi placet; sed ex quo non placet ipsi, ego non sicut prior sed sicut vicarius prioris iniungo omnibus sacerdotibus tres missas etcetera» (354ra). Remigio sembra di fatto esser priore conventuale: in capitolo cede il posto di priore al conte Tommaso, in sintonia col cerimoniale di ricevimento di personaggi illustri (Ordinarium OP n. 495: «si ipse sustinuerit, collocet eum prior in loco suo»); l'ospite declina; Remigio riprende il ruolo per ingiungere le orazioni, in qualità di vicario tuttavia, per lasciare all'ospite l'onore del priorato. Se si potesse attendibilmente datare la visita del conte Tommaso, avremmo congiuntamente la datazione del priorato remigiano. Per ricerche dinastiche e biografiche cf. G. Portanova, I Sanseverino e l'Abbazia Cavense (1061-1324), Badia di Cava 1977. Torrell, Initiation 587b. Sermone erroneamente datato Firenze 1294: MD 13 (1982) 435-36.

- http://www.comunemarsiconuovo.gov.it/paese/index.php/storia

20 apr. 1314    In morte di papa Clemente V

De mortuis, De papa, sermo IV: Omnis potentatus brevis vita (Eccli. 10, 11; cod. G4 379va-381va):

Possumus dicere quod reverendissimus pater summus pontifex d. Clemens quintus, qui diebus istis ex hac luce migravit, in verbo proposito describitur nobis quantum ad duo (379va). Circa secundum nota quod papa habet universalem potestatem tripliciter, scilicet vicarialiter, ufficialiter et moraliter (380va). Tertio moraliter. Sic enim loquendo, papa potest plus quam dya(bolus), et etiam  - secundum modum vulgarem locutionis  -  potest plusquam ipse Christus. De diabolo namque scriptum est Iob. 40 [= 41,24] «Non est potestas in terra que comparatur ei». Et tamen papa plus potest quam ipse, quia dyabolus non potest benefacere cum habeat animum obstinatum in malo, sed papa potest et sic facit; unde et quasi innumeri sanctificati sunt. De Christo autem dicit Dam(ascenus): «Impeccabilis est dominus Iesus» [De fide orthodoxa c. 71; traduz. greco-latina 1153-54 di Burgundione da Pisa, ed. E.M. Buytaert, New York 1955, 272], idest non potest peccare; et tamen papa potest peccare, unde et nonnulli pape pessimi fuerunt (380vb). Quamvis enim iste plus vixerit quam omnes pape qui fuerunt temporibus meis, tamen modicum vixit; quia quid sunt novem anni? (381ra).

In morte di papa Clemente V (5.VI.1305 - 20.IV.1314), commemorato in una liturgia esequiale di qualche giorno successiva al decesso («diebus istis»). Per un papa dal pontificato superiore ai nove anni bisogna risalire a Innocenzo IV (1243-1254).

FI 3 luglio 1314    In morte di fr. Ubertino d'Ardingo degli Ardinghi

De mortuis, De fratre, sermo IV: Campi tui replebuntur ubertate (Ps. 64, 12; cod. G4 397va-398rb), ìn morte dì fr. Ubertino di mr Ardingo degli Ardinghi da Firenze:

«Ubertinus ab ubertate dici videtur, unde verbum propositum satis convenire videtur huic fratri nostro et patri fratri Ubertino quem Dominus ad se vocavit de penuria huius mundi ad habundantiam celestis, regni. Dicit autem Campi in plurali ad ostendendum quod religio ordinis fratrum Predicatorum, in qua vixit per annos sexaginta duos, fuit multiplex campus eius, et ad presens quadruplex fuit repletus ubertate.

Fuit autem ei primo campus ad mercandum, sicut est campus senensis et etiam parisiensis; locus enim mercationum in singulis sabbatis vocatur campelli idest parvi campi. Et iste fuit repletus ubertate optimarum mercium et maximi lucri idest sanctorum operum secundum tria vota religionis in qua per votum paupertatis dedit divitias terrenas pro divitiis celestibus, et per votum castitatis dedit delectationes bestiales pro delectationibus angelicis, et per votum obedientie dedit libertatem modicam et momentaneam pro libertate sempiterna et integra... Iste fuit bonus religiosus, religatus multum stabat et in devotis lectionibus se occupabat in cella et rarissime domum egrediebatur (397va.

Secundo fuit ei campus ad bellandum quia religio et ordo Predicatorum est "terribilís - scilicet hostibus - ut castrorum acies ordinata", ut dicitur Cant. 6[,3], unde et ordo bene vocatur scilicet in commedendo etc. in eundo etc. in dormiendo etc. in corrigendo etc.; unde diabolus noluit intrare capitulum, ut legitur de beato Dominico (397vb).

Tertio fuit ei campus ad ludendum et solatiandum, sicut dicitur Parisius "Eamus ad campus" (...). Et hic fuit repletus ubertate librorum, unde in I Mach. 12[,9] "Habentes solatio sanctos libros", et Ieronimus ad Augustinum: "In scripturarum campo sine invicem lesione ludamus". Circa autem libros habendos iste fuit sollicitissimus et pro se et pro conventu. Unde in Ps. [131,6] "Invenimus eum in campis silve" scilicet delectabilis.

Quarto fuit ei campus ad seminandum et plantandum et etiam pascendum (...). Ut secundum nomen suum ex integro acceptum fuit "uber" idest habundans, "tinus" in quo scilicet apud nos calcantur uve ad exprimendum vinum. Vel fuit "uber" idest mamilla dans lac candidum honeste conversationis, et fuit "tinus" dans vinum letificative doctrinationis [segue cassato: et fuit penitentiarius domini pape] et pugnative penitentiationis, iuxta illud Ps. [59,5] "Potasti nos vino compunctionis" [et pugnative... compunctionis add. B mg. d.]; fuit enim lector in multis magnis conventibus, hic scilicet et Perusii. Et fuit oliva dans oleum lenitive correctionis; fuit enim prior hic pluries et Pistorii et Senis et Luce et Urbeveti, et fuit pluries diffinitor capitulorum provincialium, et etiam fuit vicarius totius provincie» (398ra).

Note di biografia 268-69; Priori 271-72, 274.

29 nov. 1314    In morte di Filippo IV il Bello re di Francia

De mortuis, De rege, sermo I: Omnis potentatus brevis vita, et post pauca impertinentia ad hoc, sic et rex est hodie et cras morietur (Eccli. 10,11.12; cod. G4 387va-b): Immo nos dicamus de d. Philippo rege Francie: heri erat rex et hodie mortuus est (387va). Fuit pulcher in corpore et in anima quia abstinens, quia elemosinarius, quia auditor officii et predicationum, quia habebat semper confessorem specialem (387va). Circa secundum nota quod ipse víx habebat adhuc quinquaginta annos; et expone, sicut expositum est supra de papa Clemente super eodem temate, illud Iob 13 [= 14, 1] «Homo natus» etc. (387vb).

In morte di Filippo IV il Bello re di Francia, nato nel 1268, re dal 1285, morto in Fontainebleau 29 novembre 1314 (J. Favier, L’enigma di Filippo il Bello, Roma 1982; VILLANI X, 66). Al funerale di fr. Lorenzo d’Orléans, sermone Confide filia 16.XI.1298, erano presenti «domina regina et filii domini regis» (Note di biografia 252): Giovanna di Navarra († 1305), moglie di Filippo IV, e i figli Luigi, Fìlippo e Carlo; una figlia, Isabella, andò sposa nel 1308 a Edoardo II d’Inghilterra. Niccolò da Fréauville OP confessore di re Filippo: Favier, op. cit. 555-58 e ad indicem; MOPH XXII, 52; Mortier II, 407-08.

Cr Pg 6v-7r: «Fr. Nicolaus Gallicus in sua provincia lector graciosus et annis pluribus prior, optimus predicator, in consiliis exibendis expertus, in disputationibus acutus, conversatione placidus et quam plurimum graciosus. Quem clare memorie rex illustris francorum Phylippus in suum confessorem elegit et in arduis et mangnis pertractandis negotiis suum secretum consiliarium. Hunc dictus papa Clemens ad cardinalatum sancti Eusebii promovit anno Domini MCCCXII. Qui per omnia laudabilem vitam gerens, suum ordinem quam plurimum honoravit, de hac vita decedens sub MCCCXXIII»; testo ripreso da Cr Ov 32 con minuti riadattamenti.

FI tra apr. 1314 e ag. 1316    Ego flos, sermone su san Zanobi, patrono di Firenze, nonché dei Girolami di Santo Stefano a Ponte

Quarto sermone su san Zanobi, cod. D 1.937, ff. 404va-405rb, qui in trascrizione integrale:

Sermo IV de beato Çenobio: Ego flos, Cant. 2[,1].

Istud verbum congruit vere beato Çenobio ratione sexemplici.

Et primo, ratione humanitatis in quantum convenit omni viro, iuxta illud Iob 13 [= 14, 1-2] «Homo natus et cetera, qui quasi flos egreditur» etc. Vide in sermonibus defunctorum de papa Clemente V° Omnis potentatus brevis vita.

Secundo, ratione sanctitatis in quantum convenit omni sancto. Sicut enim flos arboris producit fructum, iuxta illud Can. 7[,12] «Flores fructum parturiunt», sic meritum bonorum operum hominis in vita ista producit fructum beatitudinis in vita futura, iuxta illud Eccli. 24[,23] «Flores mei fructus honoris et honestatis», idest honoris onesti, scilicet regalis; sine omni inhonestate peccati, sicut frequentissime est hic honor, scilicet tam in dignitatibus secularibus quam etiam in ecclesiasticis, quando acquiruntur per simoniam, violentiam, |404vb| amicitiam et cetera, quando exercentur cum pompa et vana gloria. Non sic adeptus est episcopatum beatus Çenobius, qui ut fugeret episcopatum - nuntius pape existens - retrocessit usque Romam.

Tertio, ratione festivitatis in quantum convenit omni tempore verno, iuxta illud Eccli. 50[,8] «Quasi flos rosarum in diebus vernis». In tempore enim verno celebratur eius festum. Sicut enim Christus in 25° die fuit conceptus, scilicet in martio, et natus scilicet in decembri, et mortuus scilicet in martio, sic beatus Çenobius in 25° scilicet maii fuit mortuus in mundo et natus in celo.

Quarto, ratione nativitatis in quantum convenit omni florentino. In loco enim florenti nascitur flos, iuxta illud Can. 2[,12] «Flores apparuerunt in terra nostra» idest omnes nati in Florentia. Sed heu! quia scriptum est Apo. 3[,1] «Nomen habes quod vivas et mortu<u>s es». Ita potest dici de multis florentinis: "Nomen habes quod sis flos, et tu es fimus fetentissimus propter multa peccata carnalia et spiritualia!".

Quinto, ratione nobilitatis in quantum convenit omni ingenuo qui non de basso sed de alto est genere. Flos enim arboris nascitur in summitate rami. 1a Petri 1[,24] «Gloria eius tamquam flos», et Ier. 48[,9] «Date florem Moab quia florens egredietur» scilicet ex nobili matre, et Moab interpretatur "ex patre"[1]; et Dan. 4[,1] «Ego Nabugodonosor florens in palatio meo». Sed heu! quia scriptum est Ysa. 40[,7] «Decidit - idest deorsum cecidit - flos»; et Iob 15[,33] «Quasi oliva proiciens florem suum». Unde et de Moab subditur in Ier. [48,11] qui «requievit in fecibus suis». Multi enim quanto fuerunt altiores ex genere tanto sunt infimiores ex scelere, iuxta illud Ps. [149,8] «Ad alligandum reges eorum in conpedibus» scilicet propter perversitatem affectus tirannici, «et nobiles earum in manicis ferreis» scilicet propter iniurias manuum in verberando, in interficiendo, in rapiendo et cetera. Exemplum de Salustio, |405ra| cui dixit Tullius: «Satius est me meis gestis florere quam maiorum opinione niti», et cetera[2].

Sexto, ratione conformitatis ad floris proprietates, videlicet ratione proprietatis. Conformis flos enim quantum ad substantiam seu subiectum, habet puritatem quod referatur ad rectam intentionem. Naum 1[,4] «Flos Libani», qui scilicet interpretatur candidatio; candor autem est color purissimus. Vel potest hoc referri ad integram castitatem eius, ut posset dicere illud Can. 1[,16] «Lectulus noster floridus», contra quosdam qui possunt dicere "Lectulus noster fetidus". Unde flos pudicitie dicitur. Et qui aliquam devirginat dicitur ipsam deflorare.

Secundo, quantum ad aspectum habet spetiositatem. Quod referatur ad eius morigeratam et letam conversationem. Eccli. 51[,19-20] «Florebit tamquam precox uva, letatum est cor meum».

Tertio, quantum ad olfactum habet odorem redolentem seu fragrantem, iuxta illud Can. 2[,13] «Vinee florentes dederunt odorem suum». Quod referatur ad claram famam, 1a Petri 1[,24] «Gloria eius tamquam flos». Exemplum de amicitia cum beato Ambrosio et beato Damaso papa, et cetera.

Quarto, quantum ad tactum habet lenitatem. Quod referatur ad dulcem et caritativam correctionem, iuxta illud Ysa. 11[,1] «Egredietur virga» scilicet correctionis, «de radice Iesse» idest caritatis - Iesse enim interpretatur incendium[3] - «et flos de radice eius ascendet».

Quinto, quantum ad humanum commodum seu remedium seu medicamentum, habet virtuositatem, sicut apparet in floribus rosarum, camomille, maligranati et cetera. Can. 7[,12] «Floruerunt mala punica». Quod referatur ad fructuosam predicationem que sanavit animas, iuxta illud Ps. [106,20] «Misit verbum suum et sanavit eos» et cetera; et ad miraculosam operationem que fecit arborem florere ex tactu feretri post mortem, et que sanavit plures in corpore; immo |405rb| et resuscitavit et ante mortem et post, quia liberavit demoniacum, liberavit servum clerici, resuscitavit florentinum et gallicum. Omnia predicta patent in legenda.

Husanfe nano pro[4].

Vel dic quod fecit miracula ante mortem et post. Ante mortem autem et priusquam esset episcopus, scilicet dum esset diaconus Rome, ubi sanavit filium prefetti paraliticum; et duos demoniacos liberavit in partibus Orientis. Postquam autem fuit episcopus, liberavit duos germanos demoniacos maledictos a matre, et resuscitavit consanguineum sancii Eugenii tunc infirmi, et fillum gallice, et concivem suum, et nuntium beati Ambrosii, et filium vidue oppressum rota plaustri, et illuminavit cecum. Post mortem autem floruit arbor, et demoniacus factus propter maledictionem matris, liberatus est; et famulus clerici infirmus etiam curatus est (cod. D 1.937, ff. 404va-405rb).


[1] <STEFANO LANGTON>, Interpretationes nominum hebraicorum (1200 ca.): «Moab: de patre vel ex patre» (Bibl. Laurenziana, Conv. soppr. 593, f. 405vc). Testo molto diffuso, spesso anonimamente, presso i predicatori medievali.

[2] Pseudo-Cicerone, Invectiva contra Salustium, in SALLUSTII CRISPI, Opera, ed. Venetiis 1590, f. 121va.

[3] <STEFANO LANGTON>, Interpretationes..: «Iesse: incendens vel incendium, sive insule Libani» (Bibl. Laurenziana, Conv. soppr. 593, f. 403rc).

[4] Husanfe nano pro = acronimo mnemotecnico, utile al predicatore per ricordare le iniaziali delle partizioni tematiche del sermone: humanitatis, sanctitatis, festivitatis, nativitatis, nobilitatis, proprietatis.


Zanobi (V sec.) è santo della liturgia fiorentina (25 maggio), apostolo e patrono della diocesi. Nella chiesa cattedrale di Santa Reparata vi era un altare dedicato a san Zanobi, davanti al quale ogni vescovo neoeletto nella cerimonia di presa di possesso prestava particolare omaggio (AAF, Bullettone f. 255v). Tardivamente, almeno sul finire del Trecento, i Girolami del popolo Santo Stefano a Ponte (sesto San Pier Scheraggio) lo presero a santo protettore di famiglia (Tratt. pol. 44 n. 75; Alle bocche della piazza: diario di anonimo fiorentino 1382-1401, a c. di A. Mohlo e F. Sznura, Firenze 1986, 140; A.F. Verde, Lo studio fiorentino 1473-1503, vol. IV/2, Firenze 1985, 696-99; IV/3, Firenze 1985, 1500; sui Girolami del XV sec., tutti di Santo Stefano a Ponte, ib. III/2, Pistoia 1977, 1097, 1099-1100), dopo aver fatto lo stesso san Zanobi «della casa dei Girolami» (Matteo Villani III, 85, 10-11, sotto l'anno 1353). Quel che la cronaca Malispiniana sa dei Girolami (i soli di Santo Stefano a Ponte) conviene con quanto le fonti coeve testimoniano per il secondo Trecento.

Il rimando a Omnis potentatus in morte di Clemente V (20.IV.1314) non garantisce a rigore il termine post quem di composizione del sermone Ego flos perché potrebb’essere stato inserito al tempo di riordinamento e trascrizione dei sermoni in cod. D anziché risalire al tempo di redazione del sermone stesso. La scheda pertanto intende i termini di trascrizione di Ego flos, e conseguentemente di cod. D. Ego flos è l’ultimo sermone di mano A in cod. D; il copista lo trascrive dopo il 20.IV.1314 di Omnis potentatus, a sua volta trascritto nel medesimo codice a ff. 379va-381va; e lo trascrive prima del sermone VI sulla Decollazione di san Giovanni Battista Litera occidit del 29.VIII.1316, aggiunto ai margini delle carte da mano B (Remigio). Prima di Litera occidit mano B aveva trascritto, sempre ai margini, il sermone V Filia Herodiadis sulla medesima festività, che dovrà risalire all’anno precedente (29.VIII.1315). La trascrizione di Ego flos cade certamente tra aprile 1314 e agosto 1316; molto probabilmente tra aprile 1314 e agosto 1315. Entro questi estremi il copista A lavora alla trascrizione del sermonario di cod. D.

Cf. E.P., Per lo studio..., «Memorie domenicane» 10 (1979), p. 30. A. Ciandella, Per san Zanobi. Testi inediti del XIV e XV secolo, Firenze (Phasar Edizioni) 2012, pp. 32-37.

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